Momo Motorosbolt, robogó alkatrész, bukósisak, motoros ruházat, robogó szerviz

Házhozszállítás

Házhozszállítás

Momo Motorosbolt, robogó alkatrész, bukósisak, motoros ruházat, robogó szerviz

Hajtókar


Robogó főtengely hajtókar

ROBOGÓ FŐTENGELY HAJTÓKAR


Sorrend:

 


ROBOGÓ FŐTENGELY HAJTÓKAR

Robogó főtengely hajtókar

Feladata:

A forgattyús hajtómű részeként továbbítja a gázerőket a főtengely felé. A dugattyú alternáló mozgását forgó mozgássá alakítja.


 Anyaga:


Acél:
Nemesíthető, jó nyúlási tulajdonságokkal rendelkező, süllyesztékben kovácsolt acélok. Kis teljesítményű motorokhoz C35, C45-ös acél. Nagyobb teljesítményű motorokhoz Cr-Mo, Cr-V vagy Ni-ötvözetű acélokat használnak.
Könnyűfém ötvözetek:
Általában Al-Cu-Mg ötvözeteket alkalmaznak süllyesztékben kovácsolva és eloxálva. Általános elterjedésük legfőbb akadálya, hogy ezen könnyűfémek nem rendelkeznek határozott kifáradási határral.

 Hajtórúdszem igénybevétele és kialakítása:
A hajtórúdszem feladata a hajtórúd és a csapszeg kapcsolatának megteremtése. Ennek megfelelően a furat vízszintes tengelyében lévő keresztmetszeteket a szerelt dugattyú egység tömegereje húzásra terheli, míg a furat függőleges tengelyében lévő keresztmetszetet  ugyanezen erők hajlítják.
A csapszeget négyütemű motorok esetén siklócsapágyas (bronz persellyel), kétütemű motorok esetén tűgörgős csapágyazással látják el, melynek kenését  kenőfuratokkal vagy hasítékokkal biztosítják. 

A hajtórúd karcsú alkatrész, így nagy a kihajlás veszélye.

Ennek a veszélye a főtengely forgási síkjában jóval nagyobb, mint arra merőlegesen, ezért készítik a szárat I keresztmetszetűre, ezzel megnövelve annak a hajlítás tengelyére számított másodrendű nyomatékát.



Négyütemű motorok esetén a fej legtöbbször osztott kivitelű és siklócsapágyas. A fejet a hengerfej csavarokhoz hasonló, előfeszített csavarokkal húzzák össze. 
 
A csavarok előfeszítéséhez a gyártók a meghúzási nyomatékot minden esetben megadják. Régebben ez konkrét nyomaték értéket jelentett. Manapság általában egy kisebb nyomatékot és egy további elforgatási szöget adnak meg. Így el lehet kerülni a menetek ellenállásából következő hibákat. A csavarok anyáit az előfeszítés miatt nem kell biztosítani.


 Fej csapágyazása:


Négyütemű motorok esetén siklócsapágyazást alkalmaznak, ahol a hajtórúdfej a csapágyház, a forgattyúcsap a tengely. A kettő közé acél csapágycsészét szerelnek, melynek belső felületére 0,25-0,5 mmvastag fehérfém réteget visznek föl. A csészék elfordulását orrokkal akadályozzák meg.

Kétütemű motorok esetén a keverékolajozás miatt gördülőcsapágyakat használnak. 
A megfelelő mennyiségű kenőanyagot itt is hasítékokon keresztül juttatják a görgőkhöz.





Webáruház készítés