Robogós blog

2T robogó olajcsere

Molnár Csaba
2T robogó olajcsere

2T-olajcsere

Ha most kezdjük a robogózást és annyira még nem vagyunk járatosak a műszaki fogásokban, érdemes elolvasni ezt a pár bekezdést.

2t , azaz kétütemű robogó olajcseréről valójában nem beszélhetünk, úgy, mint egy négyütemű robogó olajcseréről.

A 2T robogóknál a motorolaj az, ami a benzinhez kerül adagolásra automatikusan. Régebbi motoroknál még nem volt automatikus adagolás.

Az automatikus adagolást is ki lehet iktatni, ha esetleg nem működik az olajpumpa vagy nem bízunk annak működésében. Ebben az esetben az üzemanyaghoz kell az olajat keverni.

 

Olajcsere

Az olajtartályban cserélhetünk olajat, ha a robogónk régen volt használatban. Az olaj 5 évig őrzi meg a minőségét.

Ennek a tartálynak az aljára van egy cső rádugva, amelyen az olaj tud kifolyni. Arra mindenképpen legyünk figyelemmel, hogy a csőben a tartályra visszatételkor olaj legyen ne levegő. Ebben az esetben a pumpa nem tud szabályosan dolgozni.

Az olajpumpák általában a főtengelyről vannak meghajtva. Fordulatszámtól függ, hogy mennyi olaj folyik át rajta.

Az olajpumpából az olajcső a karburátorra érkezik, itt keveredik a benzinnel.  Ha módunkban áll, használjuk 2T szintetikus olajat.

A szintetikus olajak ára valamelyest magasabb, de jobbak, mert nagyobb a kopás és tapadás gátló tulajdonságuk, alacsony a hamu tartalmuk, jobban elégnek.

E miatt a jobb égés miatt kevesebb rakódik le a kipufogókban, kevésbé dugítva azt el. Egy eldugult kipufogóval már nem megy a robogó, vagy csak nagyon lassan. Ebben az esetben cserélni ajánlott a kipufogót.

A kipufogó kiégetése is egy bevett eljárás volt. Ez a módszer tönkre teheti az alkatrész belsejét és bagy füsttel jár.

 

2t robogó hajtóműolaj csere 

A 2t robogóban a motorolajon kívül még egy olaj található: ez a hajtóműben (kihajtásban) van.

Ez egy zárt egység a motorblokk végén.  Ha szükséges, akkor a megbontása, motorblokk típustól függően, lehet az oldaldekli felől vagy a hátsókerék irányából.

Ebben az egységben három fogaskerék találkozik. Egy a hátsó kuplung tengelyvégén, egy a hátsókerék tengely végén, a harmadik e között a két fogaskerék között biztosítja az áttételt.

Ezeknek a fogaskerekeknek az érintkezését teszi könnyebbé a  hajtómű-( kihajtás- ) olaj. Működésük közben szennyeződés válik le ezekről, ez kerül az olajba.

Sokszor megfelejtkeznek (vagy nem is tudnak róla) ennek az olajnak a cseréjéről.

 

2t robogó hajtóműolaj csere menete

robogo-hajtomu-olaj-nyilas

Többféle kialakítás létezik a betöltésre és leengedésre.

  • leengedő csavar a blokk alján / oldalán, betöltő a blokk tetején / oldalán
  • leengedő csavar a blokk oldalán a hátsó kerék felőli oldalon, betöltő a blokk tetején
  • leengedő csavarhoz a hátsó keréken átnyúlva férünk hozzá (Vespa), betöltő a blokk tetején

 

Ahol nívópálca van, ott megtudjuk nézni az olajtisztaságát és a szintjét is. Ahol nincs ott csak leengedni tudjuk.

A nívópálcásnál típusa válogatja, de általában az első rovátkáig kell az olajnak lennie.

Ahol csak leengedjük és feltöltjük az olajat, ott 100cm3 szokott lenni a betöltendő. Általában szerepel a betöltőnyílás közelében a mennyiség.

Létezik olyan kialakítás, ahol egyetlen nyílás található a leengedésre / feltöltésre. Ennél a verziónál annyit kell beletölteni, amíg nem látjuk, hogy kifolyna.

 

2t hajtóműolaj

Általánosan elfogadott, hogy 80W90 az olaj viszkozítása, amit használnak. Ez egy sűrű hajtómű olaj, ami kevésbé hígul fel, még a nagy melegben sem.

 

2t robogó olajcsere összegzése

A keverék olajat csak akkor tanácsos lecserélni, ha már túl régóta van az olajtartályban.

A hajtóműben az olajcserét javasolt időközönként végrehajtani, ha rendszeresen használjuk a motort.

 

Webáruház készítés
cetelem_hu simplepay_hu_v2