Robogós blog

4T robogó olajcsere

Molnár Csaba
4T robogó olajcsere

olaj-4T

A négyütemű robogók blokkja , a kétütemű robogókkal ellentétben, olajjal van feltöltve. Ez az olaj idővel elhasználódik. 

Robogók olajhasználata

A kétütemű robogóknál az olajtartályba töltött olajból érkezik a szükséges olaj. Ez az olaj a karburátorba kerül és keveredik a benzinnel.

Ez abban az esetben igaz, ha működik a robogó olajpumpája. Ellenkező esetben a benzinhez kell megfelelő mennyiségű olajat keverni, megelőzendő a motor beállását.

Itt javasolt szintetikus olaj használata. Igaz ennek az ára valamelyest magasabb, de jobbak, mert nagyobb a kopás és tapadás gátló tulajdonságuk, alacsony a hamutartalmuk, jobban elégnek.

Négyütemű robogóknál az olajat az olaj betöltőnyíláson keresztül a blokkba kell tölteni. Ennek a feladata, hogy kenje a főtengely csapágyakat, a hajtókar csatlakozásokat.

Ez a folyadék biztosítja a motorblokkban lévő alkatrészek kenését, csökkenti a fém alkatrészek súrlódását, hűti a motort.

A 4t robogóknál cserélni kell ezt, mivel a motor működése közben elhasználódik. Ez az igénybevétel csökkenti a kenő hatását. Ezért van szükség a rendszeres időközönkénti cserére.

 

4t robogó olajcsere intervallum

Azt, hogy milyen gyakran van szükség erre a műveletre a robogónk esetében, több tényező is befolyásolhatja.

  • megtett kilométer
  • utóbbi olajcsere óta eltelt idő
  • ha ellenőrzéskor nem találjuk rendben lévőnek az olajat

Vegyük sorba

A legutóbbi olajcsere óta megtett kilométerek száma

Ha rendszeresen használjuk motorunkat, akkor javasolt 2-3000 km-enkénti csere. Ez a nem túl új motorokra igaz. A kis köbcentiméteres motoroknál is javasolt ez. Ezekben a robogókban nincs olajszűrő, így jobban szennyeződik az olaj.A csere nem olyan nagy költség, mint amennyibe egy emiatt tönkre menő motor javítása kerül.

Utóbbi olajcsere óta eltelt idő

Tanácsos, amennyiben nem használjuk túl sokat a motorunkat egy évben, az évenkénti csere.

Egy újonnan vásárolt motornál ellenőrizzük az olaj tisztaságát. Állíthatja az eladó, hogy nem oly rég cserélt, ha a nívópálcán látottak nem erről tanúskodnak. Ha megakarjuk nyugtatni magunkat, cseréljük ki.

Gyanús állagú olaj

Ha jó gazdára jellemzően, ellenőrizzük a motor olajat, észlelhetünk akár problémát is. Ha azt látjuk, hogy vizes, felhígult, akkor víz kerülhetett bele. Ez úgyis lehetséges , hogy a hengerfej tömítés már nem látja el a feladatát és a víz átszivárgott rajta. De más probléma is lehet, ami csak egy alapos szerelés után derül ki. De a lényeg, hogy ez így nem jó.

4t robogó olajcsere milyen olajjal

Ha a fenti kritériumok tekintetében a cserére szánjuk rá magunkat, tudjuk meg milyen a gyárilag javasolt olaj.

Általánosan alkalmazott a 10W40 es. A Piaggio csoport ( Piaggio, Vespa, Aprilia, Derbi ) márkáinál az 5W40 javasolt.

 

4t robogó olajcsere és szűrőcsere

A kis köbcentis robogóknál általában nincsen cserélhető szűrő. Ezeknél egy fémszűrő igyekszik elvégezni ezt a feladatot.

negyutemu-robogo-olajszuro

Ezt nem szokás cserélni, csak átfújkálni. Alaphelyzetben egy rugó tartja a helyén, ha ez hiányzik, mert esetleg valaki korábban kifelejtette, javasolt pótolni.

A cserélhető szűrős motoroknál, az olajcserével egyidőben, illik ezt cserélni. A szűrő a használattól piszkos lesz, a motorból, a használattól leváló szennyeződések akadnak fent ezen. Cseréljük ki; új olaj – új szűrő.

A szűrő lehet úgy nevezett belső szűrő is, amikor kívülről nem látszik, mert egy csavarokkal rögzített fedél takarja el.

Másik típus a külső szűrő amikor kívűlről látszik és egy erre a célra tervezett eszközzel távolítható el. Néha ez nem egyszerű, mert a vákuum annyira a blokkra szívja.

 

4t robogó olajcsere eszközei

Szerezzük be a javasolt olajból a szükséges mennyiséget. Legyen új szűrő is, mert megérdemli a motor.

Szerszámok, amikre szükségünk lesz:

  • villáskulcs vagy krova
  • edény az olaj leeresztéséhez
  • olajszűrő leszedő szerszám vagy fogó a szűrő leszedéséhez ( ha van a motoron )
  • tölcsér, ha szükséges az olaj betöltéshez
  • egy rongy a kicseppenő olaj feltörléséhez

4t robogó olajcsere végrehajtása

  • tegyük az olajleeresztő csavar alá az edényt
  • lazítsuk ki a csavart ( az esetek többségében jobb menetes )
  • kicsit lazítsuk ki az olajbetöltő nyílásnál a kupakot vagy a nívópálcát
  • ha lefolyt , tekerjük ki a szűrőt is, vigyázzunk, mert itt is kicsepeghet valamennyi kenőanyag
  • ha a szűrő, úgynevezett külsőszűrő, akkor a tömítőgyűrűt kicsit kenjük be, hogy könnyen a helyére tudjon illeszkedni
  • tekerjük helyére az olajszűrőt
  • öntsük, vagy csak simán a flakonból vagy tölcsér segítségével az olajat a motorba
  • javasolt időnként a nívópálcával ellenőrizni a szintet ( a pálca végi bordázott részt kell teljesen borítsa )
  • ha megfelelőnek látjuk a szintet, a szűrővel rendelkező motort indítsuk be ( NÍVÓPÁLCA LEGYEN A HELYÉN ! ), mert valamennyi olajat az olajszűrő is felvesz
  • ez után ellenőrizzük újra a szintet és pótoljuk a szükséges mennyiséget

4t robogó olajcsere összegzése

Négyütemű robogónál erősen ajánlott a rendszeres időközönkénti olaj és szűrő csere, ha hosszabb ideig akarjuk használni a járművet.

Webáruház készítés
cetelem_hu simplepay_hu_v2