Robogós blog
A négyütemű robogók blokkja , a kétütemű robogókkal ellentétben, olajjal van feltöltve. Ez az olaj idővel elhasználódik.
A kétütemű robogóknál az olajtartályba töltött olajból érkezik a szükséges olaj. Ez az olaj a karburátorba kerül és keveredik a benzinnel.
Ez abban az esetben igaz, ha működik a robogó olajpumpája. Ellenkező esetben a benzinhez kell megfelelő mennyiségű olajat keverni, megelőzendő a motor beállását.
Itt javasolt szintetikus olaj használata. Igaz ennek az ára valamelyest magasabb, de jobbak, mert nagyobb a kopás és tapadás gátló tulajdonságuk, alacsony a hamutartalmuk, jobban elégnek.
Négyütemű robogóknál az olajat az olaj betöltőnyíláson keresztül a blokkba kell tölteni. Ennek a feladata, hogy kenje a főtengely csapágyakat, a hajtókar csatlakozásokat.
Ez a folyadék biztosítja a motorblokkban lévő alkatrészek kenését, csökkenti a fém alkatrészek súrlódását, hűti a motort.
A 4t robogóknál cserélni kell ezt, mivel a motor működése közben elhasználódik. Ez az igénybevétel csökkenti a kenő hatását. Ezért van szükség a rendszeres időközönkénti cserére.
Azt, hogy milyen gyakran van szükség erre a műveletre a robogónk esetében, több tényező is befolyásolhatja.
Vegyük sorba
Ha rendszeresen használjuk motorunkat, akkor javasolt 2-3000 km-enkénti csere. Ez a nem túl új motorokra igaz. A kis köbcentiméteres motoroknál is javasolt ez. Ezekben a robogókban nincs olajszűrő, így jobban szennyeződik az olaj.A csere nem olyan nagy költség, mint amennyibe egy emiatt tönkre menő motor javítása kerül.
Tanácsos, amennyiben nem használjuk túl sokat a motorunkat egy évben, az évenkénti csere.
Egy újonnan vásárolt motornál ellenőrizzük az olaj tisztaságát. Állíthatja az eladó, hogy nem oly rég cserélt, ha a nívópálcán látottak nem erről tanúskodnak. Ha megakarjuk nyugtatni magunkat, cseréljük ki.
Ha jó gazdára jellemzően, ellenőrizzük a motor olajat, észlelhetünk akár problémát is. Ha azt látjuk, hogy vizes, felhígult, akkor víz kerülhetett bele. Ez úgyis lehetséges , hogy a hengerfej tömítés már nem látja el a feladatát és a víz átszivárgott rajta. De más probléma is lehet, ami csak egy alapos szerelés után derül ki. De a lényeg, hogy ez így nem jó.
Ha a fenti kritériumok tekintetében a cserére szánjuk rá magunkat, tudjuk meg milyen a gyárilag javasolt olaj.
Általánosan alkalmazott a 10W40 es. A Piaggio csoport ( Piaggio, Vespa, Aprilia, Derbi ) márkáinál az 5W40 javasolt.
A kis köbcentis robogóknál általában nincsen cserélhető szűrő. Ezeknél egy fémszűrő igyekszik elvégezni ezt a feladatot.
Ezt nem szokás cserélni, csak átfújkálni. Alaphelyzetben egy rugó tartja a helyén, ha ez hiányzik, mert esetleg valaki korábban kifelejtette, javasolt pótolni.
A cserélhető szűrős motoroknál, az olajcserével egyidőben, illik ezt cserélni. A szűrő a használattól piszkos lesz, a motorból, a használattól leváló szennyeződések akadnak fent ezen. Cseréljük ki; új olaj – új szűrő.
A szűrő lehet úgy nevezett belső szűrő is, amikor kívülről nem látszik, mert egy csavarokkal rögzített fedél takarja el.
Másik típus a külső szűrő amikor kívűlről látszik és egy erre a célra tervezett eszközzel távolítható el. Néha ez nem egyszerű, mert a vákuum annyira a blokkra szívja.
Szerezzük be a javasolt olajból a szükséges mennyiséget. Legyen új szűrő is, mert megérdemli a motor.
Szerszámok, amikre szükségünk lesz:
Négyütemű robogónál erősen ajánlott a rendszeres időközönkénti olaj és szűrő csere, ha hosszabb ideig akarjuk használni a járművet.
1201 Bp. XX. Vörösmarty u. 178.