Robogós blog
Videó a bejegyzés alatt
A robogók hátsó kihajtásába olaj van töltve. Erről az egységről sokan elfelejtkeznek, nem is tudják, hogy létezik ilyen. Pedig igen.
A motorblokk hátsó végében található. Három fogaskereket tartalmaz. Ezeknek a fogaskerekeknek a működését teszi könnyebbé a kihajtás olaj.
A három fogaskerék a következő funkciókkal rendelkezik: előszőr is a hátsó kuplung tengelye fut be a kihajtásfedélbe. Ennek a tengelynek a vége fogazott kiképzésű. A másik tengely amin a hátsó kerék helyezkedik el. Ennek a tengelynek a végén egy nagy fogaskerék található. Ennek az alkatrésznek az a vége, ahol a hátsó kerék van ráillesztve, bordázott kiképzésű. A kerék furata is bordázott, így a tengelyen nem tud elfordulni.
Ennek a két tengelynek a fogazott kiképzésű végei között, helyezkedik el egy közlőkerék. Ez az alkatrész egy nagy fogaskerékből és az ehhez közvetlenül kapcsolódó kisebből áll.
Ezeknek az alkatrészeknek a kapcsolódását könnyíti meg az olajban futás. 2-3000 km-enként javasolt cserélni, el is koszolódik vagy úgymond elfogy a fogak között. Új robogóknál ajánlatos a korábbi csere ( 1000km ), mert itt a fogakról a kezdeti működéskor, több darabka / reszelék válhat le.
80W90 vizkozítású hajtóműolajjal javasoljuk feltölteni. Sok motorblokknál a blokk végén, a felső részen vagy a külső részen látható a betöltő sapka, a leengedő csavar a blokk alján található. Előfordulhat a blokk belső oldalán ez a csavar.
Amennyiben nívó pálcával rendelkezik, úgy az olaj állagát ( piszkos-e ), mennyiségét is tudjuk ellenőrizni. Ha csak betöltő csavar van, akkor szemrevételezésre nincs lehetőség, vagy cseréljük, vagy nem.
A csavaron van egy réz vagy más anyagú fém, puha alátét ( a jobb zárás miatt ), de a csavart nem szabad nagyon erősen meghúzni, mert kiszakithatja a menetet a blokkból.
Feltöltéshez legegyszerűbb egy injekciós fecskendőt használni, gyógyszertárban kapható, nem nagy összegért vagy az olaj pontosan akkora kiszerelésű, amennyi szükséges.
A feltöltési mennyiség általában 100ml. Ettől eltérő mennyiséget ráírnak a blokk hátsó részére. Nívó pálcás megoldásnál, a pálcán meghatározott vonalig kell érjen a szint ( attól függően, hogy hány cc-es a robogónk).
Ha véletlenül valamelyik fogazott rész megsérül, tanácsos komplett kihajtást ( együtt minden tengellyel) cserélni, mert ezek a fogak egymáshoz vannak kopva. Egy nem ide kopott fogazás hangos lesz működés közben.
A hátsó kuplung tengelye és a kihajtás fedél találkozásánál található egy szimering. Ha olajfolyást tapasztalunk, ezt kell ellenőrizni.
Zárásként egy jótanács: ellenőrizzük / cseréljük a kihajtás olajat rendszeres időközönként.
1201 Bp. XX. Vörösmarty u. 178.