Robogós blog
A komplett hátsó kuplung a kuplung pofákból, a tárcsákból, a nagy rugóból ( kontrasztrugó ) áll. Ehhez kapcsolódik még a kuplungharang, de ez különálló alkatrész, nem tartozéka a komplett egységnek. Az egész alkatrészt egy nagy anya fogja össze, aminek a mérete motor típusonként eltérhet ( úgy 30-36-os kulcsnyílású szerszámmal szerelhető szét).A harang egy körkörös kiképzésű egység, aminek a belső feleületén tapadnak meg a kuplungpofák.
A kuplungpofákat, régebbi robogóknál 2 db, újabbaknál általában 3db, de nagyobb robogóknál akár 4 is lehet, egy-egy kuplungrugó ( indítórugó ) rögzíti egymáshoz.
Ezeket a rugókat különböző erősségűben gyártják, attól függően cserélhetjük őket, hogy milyen indulási intenzitást kívánunk elérni a motorunkkal.
A kontraszt rugó, a két kuplung tárcsát szorítja egymáshoz, ennek erőssége is befolyásolja a menetteljesítményt. Ahány gyártó, mindegyik máshogyan határozza meg az erősségeket és ezek színeit. Ez a színre és erősségre vonatkozó különbözőség a kis kuplung rugókra is igaz.
Összeszerelt állapotban, ha a kuplungpofák felé eső tárcsát a kontrasztrugó irányába nyomjuk, csak azt tudjuk megállapítani, hogy a tárcsák akadás mentesen mozognak-e egymáshoz képest.
A nagy anya lecsavarása után, a kuplungpofákat tartalmazó egység és a nagyrugó eltávolítása után a két tárcsát vizsgálhatjuk meg, A belső tárcsán található egy takaró sapka, amit csak kalapács és vágó szerszám igénybevételével tudunk leválasztani az egységről.
Ez alatt a sapka alatt található a belső tárcsa nyílásaiban lévő 2 vagy 3 stift. Ezek a stiftek engedik a két tárcsát egymáshoz képest elmozdulni. A mozgásnak akadálymentesnek kell lennie, ez biztosítja a rendeltetésszerű kuplung működést.
Ezek a nyílások nem teljesen függőleges irányúak, kicsit elvannak csavarva. Igénybevétel következtében, a nyílások eldeformálódhatnak, a stiftek megsérülhetnek.
A külső tárcsában található két csapágy. Az egyik egy tűgörgős, a másik egy golyós. Ha morgó hangot hallunk ebből az irányból, valószínűleg valamelyik csapágy szorul cserére. Ezek cseréje nem egyszerű, jobban járunk egy tárcsacserével.
A kis kuplungrugók cseréjével is más menetteljesítményt tudunk elérni. Ellenőrizzük a kuplungpofák felületén lévő kopóréteg épségét, sérülés esetén megsértheti a harang belső részét.
Ha azt tapasztaljuk, hogy robogónk hátsó kereke alapjáraton mindig forog ( kis fordulatszámnál is ) , fékezésre lefullad a motor, akkor vagy valamelyik kuplungrugó , esetleg a rugó beakasztás a kuplung pofánál tört el.
A rugókon, ha nincs felületi sérülés, nem látszik, hogy mikor fog eltörni. A tárcsák belső felületét tudjuk esetleg ellenőrizni, nem rozsdás-e (megeszi az ékszíjat), esetleg más sérülés nincs-e rajta.
1201 Bp. XX. Vörösmarty u. 178.