Robogós blog
A kilométer spirált sok esetben közvetlenül egy fém csiga tekeri meg ( ebbe van a spirál bedugva ), ami csatlakozik egy műanyag csigához. Ezt az alkatrészt hajtja meg az első kerék.
Dobfékes motoroknál általában a menetirány szerinti bal oldalon található, az úgynevezett fékalaplapban, a fékpofákkal együtt.
A fémcsigát egy zéger gyűrű tartja a helyén, a műanyag csigát egy nagy gumi gyűrű nem engedi kiesni a házából.
Mindkét alkatrész csigavonalban bordázott, így kapaszkodnak egymásba.
Előfordul, hogy a fém csiga megszorul helyén és nem forog, de mivel a kerék forgatja a műanyag csigát, és a fém keményebb anyag, így legyalulja a műanyag bordázott kiképzését.
Ahogy említettem, a fent leírt elhelyezkedés a dobfékes robogókra igaz, a tárcsafékeseknél a meghajtó a menetirány szerinti jobb oldalon helyezkedik el ( mivel bal oldalon a féktárcsa és a fékmunkahenger, a fékbetéttel található.
Az olasz gyártmányú robogóknál, általában egy, az előzőektől eltérő meghajtó van. Itt közvetlenül a tengelyre van ráillesztve és egy, az alkatrészhez tartozó pecek van beillesztve az első kerék furatába, a belsejében ugyanúgy egy fogaskerék dolgozik.
Ha ellenőrizni akarjuk, miért is nem megy a kilométeróránk, a következőket kell tegyük:
Lecsavarjuk a spirált a meghajtóról. Kihúzzuk a spirált a házából, hogy megtudjunk győződni, nincs-e elszakadva. Tegyük fel nincs. Egy kicsit kihúzzuk a spirált és beillesztjük a meghajtón lévő csatlakozóba. Megforgatjuk a kereket, hogy lássuk forgatja-e. Ha nem forgatja, a meghajtó lehet rossz valószínűleg, ha forgatja, akkor a kilométerórában lehet a probléma.
Erről is meggyőződhetünk, ha a spirált visszadugva a házába mozgatjuk kicsit oda-vissza, a mutatónak mozdulnia kell picit.
Előfordulhat, hogy víz kerül a spirál házába és bár nincs elszakadva, a rozsda megakadályozza a mozgását, Ez kis olaj becsepegtetésével tudjuk ezt a problémát megoldani.
1201 Bp. XX. Vörösmarty u. 178.