Robogós blog

Robogó nem indul

2020.08.15 20:57
Molnár Csaba
Robogó nem indul

robogo-nem-indul

 

Ha a robogónk nem indul, annak számtalan oka lehet. Ha ezeket végig tudjuk venni, akkor nagy az esélye a hiba kiderítésének.

Robogó nem indul benzin hiány esetén

robogo-benzinhiany

Lehetséges, hogy a benzinmérő által mutatottra hagyatkozunk, és nem nézünk bele a tankba. Előfordulhat ilyen baklövés, inkább nézzük meg mielőtt bármi mást tennénk.

Sok motor esetében nem mutat pontos értéket a szintjelző. Mielőtt bármi nagyobb mértékű dologba fognánk, tekintsünk bele az üzemanyag tankba.

Robogó nem indul féklámpa kapcsoló hiba miatt

robogo-feklampa-kapcsolo

Robogó féklámpa kapcsolók

 

 

Önindítóval indítanánk a motorunk, de nem indul? Az önindító használatához be kell húznunk valamelyik fékkart, de legalább az egyiket. Ha behúzzuk, és a féklámpa nem lép működésbe, akkor valószínűleg a féklámpa kapcsoló a rossz.

De, ettől függetlenül a berugókarral indíthatónak kell lennie a motornak.

Annak megelőzésére, hogy a berugókar működjön, ha szükséges, tennünk kell néha valamit. Használni a berugókart néhányszor indításkor. Kényelmesebb a gombot nyomni csak, persze, de ha esetleg szükség lenne rá, nem működik.

Az ékszíj kopásakor keletkező por beszáll a berugó szerkezetbe, és használhatatlanná teszi azt. Egy robogó szervízben történő tisztitás megoldáat jelenthet.

A féklámpa kapcsolóknak több típusa is van. Van olyan, mit be kell tekerni, másik csavarral rögzíthető vagy bepattintható.

Ha behúzás nélkül is működik, akkor valami elektromos hiba van.

Robogó nem indul akkumulátor hiba esetén

robogo-akkumulator

Robogó akkumulátor

 

Az önindítózásnál nem történik semmi? Nagy a valószínűsége, hogy a motorunk akkumulátora romlott el. Ha hallunk egy kattogó hangot, akkor az önindító relé működik.Ez a probléma egy nagyobb beavatkozást igényel.

Szerencsés esetben még tölthető az akkumulátor, ha nem, akkor újat kell vásárolni.

Ha szemrevételezzük az akkumulátort és azt látjuk, hogy fel van púposodva a teteje, oldala, akkor a motorral töltés probléma van.

Ha van berugókar, és működik, akkor használjuk azt.

Robogó nem indul benzinprobléma miatt

A sok ideje a robogónkban lévő benzin képes a tönkremenetelre. Jobb esetben a benzintartályban lévő üzemanyag leeresztésével megoldódik a probléma.

Ha mégsem, akkor az egész üzemanyag rendszer tisztításra szorul.

Robogó nem indul vákuumos benzincsap probléma esetén

Ha látható helyen van a vákuumos benzincsap, akkor vessünk rá egy pillantást.

robogo-vakuumos benzincsap-helye-a-motoron

Robogó vakuumos benzincsap elhelyezkedése

Ahogy a neve is mutatja vakuum működteti. A motor szívóhatása a csapban lévő gumilap beszívásával ad szabad utat a tank és a karburátor között. 

A következő képpen tudjuk ellenőrizni a működését: az alsó gumicső a vakuum, a felső a benzin. Húzzuk le a benzint , szükségünk lesz egy gumicsőre a vizsgálathoz. Ha épp nincs másik kéznél, húzzuk le a karburátorról a vakuumcső másik végét.

Szívjuk meg a vakuumcsövet, nem szabadna jönni semminek. Ha véletlenül benzin kerülne a szánkba, a csapban lévő gumi membrán át van szakadva. Ha szívjuk és mégsem jön a benzin a benzincső helyén ,ebben az estben is rossz a csap. Cserélni kell.

robogo-vakuumos-benzincsap

Robogó vakuumos benzincsap

 

Robogó nem indul vákuum-, vagy benzincső probléma esetén

robogo-vakuumos-benzincsap-uzemanyagcso

Üzemanyag és vakuumcső a robogó vakuumcsapon

 

Az egyszerűbben megoldható hibák közé tartozik, ha valamelyik cső nem tökéletes. Nézzük meg, hogy a helyükön vannak-e a csövek. A karburátorra és a vákuumos benzincsapra kell rádugva lenniük.  Csőszakadás is előfordulhat a vákuumcsőnél.

Benzincső repedés, törés esetén, szivárgást tapasztalunk. Ha a csatlakozás közelében van a hiba, akkor elég lehet kicsit lecsípni a végéből. Ha ez nem megoldás, akkor cserélni kell.

Robogó nem indul kompresszió hiány esetén

robogo-kompresszio-mero-ora

Robogó kompresszió mérő óra

 

Előfordulhat, hogy robogónk motorjában a dugattyú (egy van!) nem tud akkora nyomást előállítani, ami a működéshez elegendő. Ez adódhat a dugattyúgyűrűk olyan mértékű kopásából, ami már nem ad tökéletes körkörös zárást a hengerfalán.

Lehetséges még a gyűrűk kopásán kívűl, hogy a hengerfurata van oválisra kopva, és itt sem tudnak megfelelően zárni a gyűrűk.

Műhelyben kompresszió mérővel tudják megmérni a nyomást a hengerben, 5-6 bar nyomással esetleg még beindul egy kettő ütemű motor.

Saját magunk a berugókar rúgási ellenállásán érezhetjük, hogy mennyire könnyen megy le a kar. Az önindító nagyon könnyen pörgeti a motort, nincs ellállása a dugattyúnak.

Ebben az esetben a henger megfúrása és egy új dugattyú segíthet vagy komplett hengerszett csere. Azért mert megfúrják a hengert, a motor hengerűrtartalma nem változik.

Szerencsés eset, ha csak a dugattyúba szorul be az egyik gyűrű. Ebben az esetben sem új dugattyú, sem hengerfúrás nem szükséges.

megszorult-robogo-dugattyu

Megszorult robogó dugattyú

Megtörténhet, hogy esetleg olajhiány lép fel a karburátor felé (elromlik az olajpumpa) és megszorul a hengerben a dugattyú. Ebben az esetben is egy hengerfúrás, új dugattyú segíthet.

Robogó nem indul főtengely szimering probléma esetén

robogo-fotengely-szimering-a-helyen

Robogó főtengely szimering a helyén

 

Elmehet a szükséges nyomás a motorblokkból a főtengely szimeringeknél is.  Ez akkor lehetséges, ha a szimering nem zár rá tökéletesen a főtengely felületére. A főtengely felülete megsérülhet a helytelen szimering csere esetén.

A szimering ki is fordulhat a helyéről.

A képen látható szimering, tökéletesen a helyén van.

Robogó nem indul kipufogó probléma esetén

Ha a kipufogó eldugult, szintén nem indítható a robogó. Eldugulhat, ha nem megfelelő minőségű olajat használunk és a nem tökéletes égés miatt lerakodik a kipufogóban. Akkor is lehet ilyen, ha sokszor/állandóan lassú sebességgel közlekedünk.

Ha csak egy keresztbefordult koksz darab a hiba okozója, ezt esetleg egy drót használatával eltudjuk távolítani.

Más esetben másik kipufogó használata javasolt.

Ez az eset csak kétütemű robogóknál fordulhat elő, ott kerülhet olaj a kipufogóba.

Robogó nem indul szikra probléma esetén

robogo-gyujtotrafo

Robogó gyújtótrafó

Olasz robogó típusoknál elterjedt, hogy a gyújtótrafó a gyújtóelektronikával van együtt. Ebben az esetben csak ezt az egy alkatrészt kell megnézni.

robogo-gyujtotrafo-elektronika-egyben

Robogó gyújtótrafó-elektronika egyben

 

Más robogó típusoknál külön van a trafó és külön az elektronika (C.D.I). Ilyenkor meg kell győződnünk  mind a kettő működéséről.

Robogó elektronika

 

Gyertyapipa is okozhatja a problémát. A pipában van egy érintkező, ami rápattan a gyertyavégére. Ez az érintkező szokott kikopni, a gyertya nem tud megfelelően érintkezni.

A pipán ajánlott lennie egy gumi tömítőgyűrűnek. Ennek az a funkciója, hogy a gyertyához az esetleges felfröccsenő víz ne kerüljön be, zárlatot okozva.

Van amikor a pipában lévő érintkező már annyira kikopott, hogy nem tartja a gyertyán a pipát. Ilyenkor szokott előfordulni, hogy a tömítőgyűrű fogja csak a gyertyát.

robogo-gyertyapipa-gyertya

Robogó gyertyapipa és gyertya

 

Robogó nem indul oldaltámasz hiba esetén

Gyárilag felszerelt oldaltámaszok esetén gyakran van egy kapcsoló ideszerelve. Ennek a kapcsolónak az a feladata, hogy a támasz kihajtott állapotában megszakítsa a gyújtást.

Ezt biztonsági okból alakították ki így, megelőzendő a kihajtott oldaltámasszal történő elindulást.

Ez a kapcsoló elromolhat. Az esetleges hibát a kapcsoló kiiktatásával szüntethetjük meg.

Robogó nem indul vészleállító kapcsoló esetén

Ha motor kormányán van leállító kapcsoló (gomb), bizonyosodjunk meg róla, hogy nincs-e lekapcsolt állásban. Átkapcsolt helyzetben nincs szikra.

Ez a kapcsoló a vész esetén történő leállításra szolgál. Van, aki alaphelyzetben ezzel állítja le a motort.

Robogó nem indul membrán, szívócsonk probléma esetén

robogo-szivocsonk

Robogó szívócsonk

A szívócsonk a karburátor és a motorblokk között helyezkedik el. Ebbe van beleerősítve bilinccsel a karburátor. Négy csavarral van a blokkhoz erősítve.

Idővel ez a gumi alkatrész kirepedhet, fals levegő kerül a blokkhoz, nem indul a robogó.

Annyiban lehet csalóka a ránézésre kirepedt alkatrész, hogy ezek csak felületi repedések. Ilyenkor nem tud fals levegőt beszívni, de már csak idő kérdése mikor szakad át teljesen.

A szívócsonk alatt található a membrán vagy visszacsapó szelep. Ezen a műanyag alkatrészen két lapka ( műanyag vagy fém )dolgozik, és engedi a karburátorból az üzemanyagot a blokkba.

Lehetséges, hogy a lapkák nem zárnak tökéletesen a műanyag alapra.

robogo-membran

Robogó membrán

 

Ezek a lapkák el is törhetnek. Fém lapka esetén a blokkba kerülve okozhat problémát. Műanyag lapkás membránnál nem ennyire komoly a helyzet, ott épp csak apró darabkák törnek le és a motor kidolgozza őket magából.

A fotón bal oldalon alul látható egy törött lapka. Felette a házhoz ezt hozzászorító határoló lemez.

 

A robogó indítási tanácsok összegzése

A neminduló robogó esetén ezek a legegyszerűbb meghibásodások.

Ha annyira még nem tekintjük magunkat hozzáértőnek hiba megállapítás tekintetében, és elvünk a "mindenki maradjon a kaptafájánál" örökö igazság, akkor vegyük igénybe robogó szerviz segítségét. Szállításra is találhatunk itt segítséget.

Webáruház készítés