Robogós blog
Először is tisztában kell lennünk azzal, hogy a robogónk kétütemű vagy négyütemű. Ha a benzintank közelében találunk olajtartályt, amibe kell töltsünk olajat 2-3 tankolásonként, akkor kétütemű a robogónk. Abban az esetben is az, ha keveréket kell bele tölteni.
Ha csak a benzint töltjük bele, akkor négyütemű.
Ha már tudjuk, hogy hány ütemű a robogónk, ennek tekintetében vegyük meg az olajat.
Kétütemű robogó olaj
Általában az ilyen robogóba 2T olajat kell tölteni. Ha az olajtartályba töltjük, akkor szinte teljesen teletölthetjük. Néhány robogónál nem javasolt maximumig tölteni, mert az olajszintjelző és a tartály találkozásánál szivároghat az olaj.
Szintetikus olaj javasolt, igaz, hogy ezek ára valamelyest magasabb, de jobbak, mert nagyobb a kopás és tapadás gátló tulajdonságuk, alacsony a hamu tartalmuk, jobban elégnek.
A jobb égés miatt kevesebb rakódik le a kipufogókban, kevésbé dugítva azt el. Egy eldugult kipufogóval már nem megy a robogó, vagy csak nagyon lassan. Ebben az esetben cserélni ajánlott a kipufogót.
Ha bizonytalanok vagyunk és nincs segítségünk ezzel kapcsolatban, olyan olajat válasszunk amin szerepel a 2T és valami robogóra (scooter) utaló felirat, fotó, rajz. Ha ilyet választunk biztosak lehetünk abban, hogy ez az olaj robogóhoz való.
Négyütemű motorolaj és szűrő
A legtöbb négyütemű robogó nagyobb, mint 49cc, de ebből a motortípusból is létezik kis köbcentis.
A nagyobbakra jellemző, hogy szűrő is található a motor blokkon. Olajcsere esetén ezt is ajánlott cserélni.
A szűrővel rendelkező motoroknak általában nagyobb az olajkapacitásuk. Ezt a nagyobb mennyiség igényel egy cserélhető olajszűrőt. De néhány típusban a nagy köbcenti ellenére sincs gyárilag cserélhető szűrő.
Nézzük meg, hogy milyen a hivatalosan ajánlott olaj a motorunkhoz. Ha a viszkozítás szám megvan, tudjuk meg az előirt mennyiséget. Sok esetben ez a blokkon szerepel. Általában alkalmazott a 10W40, Piaggio, Vespa, Aprilia típusoknál az 5W40.
Ha nem cserélhető szűrővel rendelkezik a robogónk, akkor egy kis fém rács van az olajleeresztő csavar felett. Ezt egy rugó tartja a helyén. Ezt a kis rácsot fújkáljuk ki.
Négyütemű robogó olajszűrő
Az olajcseréhez a leeresztő csavar alá tegyünk egy edényt. Csavarjuk ki a csavart. Az olaj nívópálcát is tekerjük ki, az itt bejutó levegő segítségével könnyebben lefolyik az olaj.
A nívópálca az olajszint ellenőrzésére szolgál. Ha rendelkezik ilyennel motorunk, akkor a betöltő nyílás sapkájának a folytatásaként találhatjuk meg. Jobb oldalon a kipufogó előtt található általában, de előfordul, hogy bal oldalon a blokkon.
Ennek a pálcának a vége recézett, kb 2-3 cm hosszúságban. A megfelelő olajszint ezt a részt vonja be. Ha sokkal többet mutat az sem jó, ha keveset az sem.
Négyütemű robogó olaj nívópálca
Szűrős motornál tekerjük ki a szűrőt, vigyázva, hogy innen is szivároghat az olaj.
Miután visszatekertük a leeresztő csavart (ha rács van fölötte, ne felejtsük visszatenni), a flakonból közvetlenül vagy tölcsér segítségével töltsük bele.
A töltést rendszeresen megszakítva nézzük meg a nívópálcával a szintet.
Ha szűrővel rendelkezik a robogó, akkor miután a nívópálca szerint jó az olajszint indítsuk be a motort (NÍVÓPÁLCÁT NE FELEJTSÜK VISSZATENNI!).
A beindított motor olajszűrője még csekély mennyiségű olajat felvesz. Ezek után nézzük meg a szintet és töltsünk még a motorba.
Két adatot kell figyelembe vegyünk.
2-3000 km-enként javasolt az olajcsere, vagy ha nem nem megyünk ennyit egy évben, akkor évente.
Ha gondos gazdaként kívánunk eljárni, akkor ne sajnáljuk a járművünktől azt a néhány ezer forintot, meghálálja.
Minden robogó blokkban, a hátsókeréknél található még egy olaj: ez a hajtómű olaj.
Ebben a motorblokk végében található zárt egységben három fogaskerék van. Az egyik a hátsó kerék tengelyének végén, másik a hátsó kuplung tengelyvégén és ezek között található egy közvetítő fogaskerék. Ezeknek a futását könnyíti meg ez az olaj.
Erről a robogó hátsókihajtásról/hajtóműről szóló videót tekintse meg.
Ebbe az egységbe 80W90 olaj javasolt, Ez egy sűrű hajtómű olaj, ami kevésbé hígul fel még a nagy melegben sem. Nagy mennyiség nem szükséges, 1-2dl.
Van olyan típus, ahol nívópálcás a beöntő nyílás kupakja. Itt általában az alsó első, második vonásig kell érnie a szintnek.
Ahol nincs ilyen ellenőrzési lehetőség, ott csak egy betöltő és egy leeresztő csavar található. Betöltő a blokk végén felül, leengedő blokk végén alul/oldalt.
Robogó hajtóműolaj
Ha átolvastuk a fent leírtak, és a részletes leírás ellenére is inkább szakemberre bíznánk ezt a művelet, keressünk fel egy robogó szervizt.
1201 Bp. XX. Vörösmarty u. 178.