Teleszkóp szimering csere
Amennyiben olyan motorunk van, amelyik első teleszkópja olajcsillapításos, előfordulhat teleszkóp szimering csere szükségessége.
Leírtuk a művelet elvégzésének folyamatát. Olvassa el és nem fog véteni.
Teleszkóp szimering szerepe
A teleszkóp szimering a teleszkóp krómszárát öleli körbe. Stabilan behelyezve a teleszkóp hüvely részében van. Ebbe csúszik bele a krómozott szár.Ebbe a hüvely részbe van beletöltve az olaj. A szimering szerepe az, hogy ezt az olajat a hüvelyben tartsa.
Ha olajosnak látjuk a krómszárat, vagy más alkatrészt (fék, gumi), esélyes, hogy a szimering csere javasolt.
Teleszkóp olajfolyás
Lehet, hogy olajnyomokat nem látunk, de a teleszkópnak semmi csillapítása nincs, felüt, lekoppan. Ebben az esetben lehetséges, hogy már semmi olaj nincs benne.
Gyanús lehet, ha az első gumi egyenetlenül kopik, felületi púpok alakulnak ki rajta. Ilyenkor is fenn áll a teleszkóp szimering hibája.
Teleszkóp szimering fajtái, felépítése
A teleszkóp szimeringet, úgynevezett porvédő védi. Ahogy a neve is utal rá, ez távol tartja a szennyeződéseket (sár, homok) a szimeringtől.
Ez hasonló gumi alkatrész, mint a szimering. Azzal a különbséggel, hogy a krómszárra van rátolva, így védi a szimeringet.
A szimeringből, van úgynevezett egy és két ajkas. Előző szimpla zárást, utóbbi dupla zárást biztosít.
Alább egy keresztmetszeti rajz látható:
Szimering keresztmetszet
Teleszkóp olajok és szimeringek
Magunk végezte javítás előtt tájékozódjunk a szimering méretéről, a javasolt olaj mennyiségéről és viszkozításáról.
Ha az internetes keresőbe beírjuk, hogy mihez keresünk teleszkóp szimeringet, a sok webshop ajánlat között egyszercsak rábukkanunk a méretre. Lehetséges, hogy biztosabb, ha kiszerelés után ellenőrizzük az előző méretet.
Általában rábukkanhatunk a javasolt olaj mennyiségére és viszkozítására is.
Lehetséges, hogy a porvédőt is cserére szorulónak ítéljük. Ezt nem biztos, hogy tartalmazza a szett, de csapágy boltban nagy eséllyel hozzá jutunk.
Teleszkóp olajok viszkozitása 5w-től 20w-ig terjed. Ha nem találjuk a javasolt olaj minőséget megadva, akkor gondoljuk végig motorozási szokásunkat.
Minél kisebb viszkozitású az olaj, annál hígabb, puhább. Ilyen olajat a túrázóknak, a lágyabb rugózást kedvelőknek ajánlják.
Az átlagos motorozásra a 10W teleszkóp olaj a javasolt.
Sportmotoroknál, ahol feszesebb a vezetés, gyorsabbak a kanyarvételek, inkább a keményebb rugózás ajánlott. Ha ilyet szeretnénk elérni, javasolt 10W-től felfelé gondolkodni.
De mind ehhez bele kell kalkulálni a vezető súlyát is.
Teleszkóp kiszerelése
Vegyük szemügyre motorunk első villáját. Robogóknál előfordul, hogy a teleszkópot a T szárba rögzítő csavarok az első sárvédő mögött találhatóak.
Típustól függ, hogy ennek rögzítését hogyan oldották meg. Szerencsés esetben a sárvédő szétszedhető, eltávilítható és a csavarok kicsavarhatóak.
Teleszkóp rögzítés
Elsőként az első kereket kell kivegyük a villából., Ha ez megvan és letudjuk venni a sárvédőt (nem minden típusnál van ez az alkatrész) vegyük le. Csavarozzuk ki a teleszkópszárakat a T szárhoz rögzítő csavarokat. Ha ez megvan, ki is szereltük a teleszkópot.
Robogó első teleszkóp
Van olyan típus, ahol a teleszkópszár tetejébe becsavart csavarokat ki kell csavarni ahhoz, hogy kitudjuk venni a teleszkópokat a T szárból.
Motor teleszkóp felújítás előtti szétszerelése
Na ez is aztán típus függő. Néhol észszerűen, egyszerűen oldották meg, máshol problémás az egész.
Nézzünk egy egyszerűbb esetet. Honda SH50 2T első teleszkópjának a szétszerelését írjuk le.
- Ha van a teleszkópszár tetején gumidugó, azt távolítsuk el
- Ez alatt van egy fémdugó, amelyet egy vékony zéger gyűrű tart
Drót gyűrű teleszkóp tetején
- A fémdugót lenyomva, kipiszkáljuk a zéger gyűrűt (ez egy két emberes mutatvány)
- Ha kijött a gyűrű, ki kell jönnie a fémdugónak
- Ez alatt van egy hosszú rugó, húzzuk ki
- Kitudjuk önteni a (maradék) teleszkóp olajat
- A komplett teleszkóp alján van egy imbusz csavar (vagy valamilyen). Ha sikeresek vagyunk, akkor ez a csavar kitekeredik. Ez fogja hozzá a krómszárat a teleszkóp külsőrészéhez
Teleszkóp végi csavar
- Ennek a csavarnak a kitekerése után, a krómszárat állítsuk fejjel lefelé, hogy az összes olaj kifolyhasson belőle
- Ha van valamilyen tisztító spray (mondjuk féktisztító) azzal kitudjuk tisztítani a teleszkóp és a krómszár belső részét
Teleszkóp rugó, krómszár, hüvely
Teleszkóp szimering ki- és beszerelése
-
Ha megvagyunk a szétszereléssel, tisztítással, következhet a szimering. A legtöbb típusnál egy zéger gyűrű tartja a helyén. Ezt kiszedve válik a szimering is kiszedhetővé.
Teleszkóp szimering rögzítő fémgyűrű
Teleszkóp szimering rögzítő fémgyűrű kipattintva
- A szimeringet valamilyen egyenes szerszámmal (csavarhúzó, villáskulcs) szedjük ki. Vigyázzunk a kiszedésnél, nehogy megsértsük a teleszkóp felületét.
Teleszkóp szimering kiszedve
- Az új alkatrészt, ha megfelelő a méret, tegyük be a régi helyére. Szimering beütővel, nagy krovával üssük be.
Teleszkóp szimering beütés
- Tegyük a helyére a zéger gyűrűt.
- Ellenőrizzük a krómszár felületét esetleg nincs e rajta sérülés, rozsda pötty. A felületi hibák tönkretehetik az új teleszkóp szimeringet.
- Helyezzük vissza a krómszárat a teleszkópba és csavarozzuk be
Teleszkóp szimering csere utáni olajfeltöltés
- Tudjuk meg a pontos feltöltési mennyiséget
- A kiválasztott viszkozitású olajból töltsünk bele a krómszárba. Ez történhet fecskendővel is, a pontos mennyiséget a teleszkópba töltve
Teleszkóp olajjal feltöltés fecskendő segítségével
Teleszkóp és teleszkóp olaj
- Helyezzük vissza a hosszú rugót
- Nyomjuk a helyére a fémdugót, rögzítsük a zéger gyűrűvel
- Ha volt gumidugó, tegyük be azt is
A motor teleszkóp felújítás utáni visszaszerelése
- Összeszereltük a komplett teleszkópot
- Tegyük vissza a T szárba, ügyelve arra, hogy oldalra kerüljenek
- Szereljük be a kereket, illesszük helyére a féket
- Ha itt minden a helyén, a leszerelt idomokat illesszük vissza
A motor teleszkóp felújítás, a szimering csere összegzése
Amennyiben komfortosan, megfelelő módon használnánk motorunk, vessünk egy pillantást az első teleszkópra, rendben van-e ott minden.
Ellenkező esetben, ha nem vagyunk teljesen biztosak a szerelésben, keressünk fel egy robogó szervizt.