Robogós blog
Ha nem vagy motorszerelő, sőt egyáltalán nem vagy jártas a témában, és az első motorodat készülsz megvásárolni, akkor kérj meg valakit, aki hozzáértő.
Vagy adott esetben ne sajnálj 5-10eFt-ot arra, hogy egy szerelő is szemrevételezze a vásárlásra kínált darabot.Hozzáértő fülek, szinte hang alapján tudják, hogy a helyén vannak-e a dolgok, és ezzel nagyon sok pénzt spórolhatunk magunknak a későbbiekre.
Ha mégis úgy döntesz, hogy Te magad ellenőrzöd a járgányt, akkor itt van néhány tipp, amire feltétlen figyelned kell:
Tehát ha motort szeretnénk vásárolni, és a megtekintésnél azt látom, hogy a jelenlegi tulajdonos nem foglalkozott a motorral, koszos, karcos, legrosszabb esetben törött, és a bemutató idejére sem képes helyrerázni a motort, gyorsan forduljunk sarkon, mert az utalhat a motor korábbi előéletére.
Gumik állapota rendben van-e (nem kirepedezett, a futófelületből mennyi van még meg stb.) Természetesen az elhasznált gumikat könnyen lehet orvosolni új gumik vásárlásával, viszont sok pénzt spórolunk meg magunknak, ha a megvásárolt darabon jó állapotú abroncsok vannak.
Fékek: Fékpofák, féktárcsák állapota, utóbbinál figyeljük, hogy nem „vállasodtak”-e ki.
Külsérelmi nyomok: Itt nem arra kell gondolni, hogy egy óriási horzsolásnyomot, vagy repedést/horpadást találunk a motoron, mert nyilván, ha volt is ilyen, kikalapálták, átfestették, és úgy kipofozták, hogy nehéz lesz megtalálni, amit keresünk. Na de akkor mégis, hogy állapítjuk ezt meg? Ilyenkor kell segítségül hívni a jó öreg mikronmérőt, hogy megtudjuk hány mikron vastag a festék, ha nem egyenletes a festékvastagság, biztosak lehetünk benne, hogy újrafestették, tehát valószínű valami történt a motorral, kérdezzünk rá!
Gyári-e a fényezése: Ezt is könnyen megállapíthatjuk, utána kell nézni, hogy az a típusú motor, amit venni szeretnénk, milyen fényezéssel került forgalomba. Általában egy szériát 3-5 különböző gyári fényezéssel gyártanak le, ha ettől eltérő a színösszeállítás, akkor szintén kérdezzünk rá a miértjére. Az eladó viselkedéséből, hozzáállásából esetleg kérdezés nélkül is rá lehet jönni, hogy a festés oka az, hogy valamit el szeretnének vele fedni, vagy látunk egy szép profi munkát, ami tükrözi, hogy a tulajdonos egy egyedi gépet akart a magáénak tudni.
Fontos az első indításnál, hogy hideg motorra indítsunk rá – ezt nevezzük hidegindításnak. Melegen könnyebben indul, bejáratott motor esetén rá se indítsunk, várjuk meg, míg kihűl. (úgy ellenőrizhető, hogy megfogjuk a blokkot.)
Ha hidegindításnál, többször rá kell indítani vagy indulás esetén füstöt köp, akkor azt vehetjük intő jelnek. Azért reménykedjük, hogy rögtön itt az elején nem adódik semmi probléma.
Beindítás után hagyjuk felmelegedni, járassuk be, legyen üzem meleg a motor. Ha fura zajokat hallunk a blokkból: zörög, kattog, vagy gázadásnál füstöl, esetleg gázelvétel után, lassan ejti vissza a fordulatot az nem jó jel.
Figyeljük, hogy egyenletesen jár-e
Alapvető kezelőszervek működnek-e: kilométeróra, fordulatszámmérő, vízhőfokmérő, olajpumpa, lámpák ellenőrzése (fék, tompított, reflektor, indexek)
Nem folyik, csöpög belőle sem hűtővíz, sem olaj.
Nincs-e agyonhajtva: leadja-e azt a teljesítményt, amit tudnia kellene
Fékek
Egyenes futás:ha húz valamelyik irányba, akkor felmerülhet, hogy ferde a teleszkóp, ami pl. annak a jele, hogy buktak a motorral.
(motorkerékpár esetén) A váltó pontos, precíz-e: Ellenőrizzük nem marad-e ki sebességi fokozat, tehát fokozatosan, 1-től 6/7-ig megvan az összes sebességi fokozat, nem marad ki egy sem, az egyes kivételével egyik után sem lehet üresbe tenni, ugyanis ha nem tökéletesek a váltások, akkor az utalhat kuplung, vagy váltó hibára is.
1201 Bp. XX. Vörösmarty u. 178.