Használt robogó vásárlási tanácsok
Ha nem vagy motorszerelő, sőt egyáltalán nem vagy jártas a témában, és az első motorodat készülsz megvásárolni, akkor kérj meg valakit, aki hozzáértő.
Vagy adott esetben ne sajnálj 5-10eFt-ot arra, hogy egy szerelő is szemrevételezze a vásárlásra kínált darabot.Hozzáértő fülek, szinte hang alapján tudják, hogy a helyén vannak-e a dolgok, és ezzel nagyon sok pénzt spórolhatunk magunknak a későbbiekre.
Ha mégis úgy döntesz, hogy Te magad ellenőrzöd a járgányt, akkor itt van néhány tipp, amire feltétlen figyelned kell:
Használt motor külleme:
-
Tehát ha motort szeretnénk vásárolni, és a megtekintésnél azt látom, hogy a jelenlegi tulajdonos nem foglalkozott a motorral, koszos, karcos, legrosszabb esetben törött, és a bemutató idejére sem képes helyrerázni a motort, gyorsan forduljunk sarkon, mert az utalhat a motor korábbi előéletére.
-
Gumik állapota rendben van-e (nem kirepedezett, a futófelületből mennyi van még meg stb.) Természetesen az elhasznált gumikat könnyen lehet orvosolni új gumik vásárlásával, viszont sok pénzt spórolunk meg magunknak, ha a megvásárolt darabon jó állapotú abroncsok vannak.
-
Fékek: Fékpofák, féktárcsák állapota, utóbbinál figyeljük, hogy nem „vállasodtak”-e ki.
-
Külsérelmi nyomok: Itt nem arra kell gondolni, hogy egy óriási horzsolásnyomot, vagy repedést/horpadást találunk a motoron, mert nyilván, ha volt is ilyen, kikalapálták, átfestették, és úgy kipofozták, hogy nehéz lesz megtalálni, amit keresünk. Na de akkor mégis, hogy állapítjuk ezt meg? Ilyenkor kell segítségül hívni a jó öreg mikronmérőt, hogy megtudjuk hány mikron vastag a festék, ha nem egyenletes a festékvastagság, biztosak lehetünk benne, hogy újrafestették, tehát valószínű valami történt a motorral, kérdezzünk rá!
-
Gyári-e a fényezése: Ezt is könnyen megállapíthatjuk, utána kell nézni, hogy az a típusú motor, amit venni szeretnénk, milyen fényezéssel került forgalomba. Általában egy szériát 3-5 különböző gyári fényezéssel gyártanak le, ha ettől eltérő a színösszeállítás, akkor szintén kérdezzünk rá a miértjére. Az eladó viselkedéséből, hozzáállásából esetleg kérdezés nélkül is rá lehet jönni, hogy a festés oka az, hogy valamit el szeretnének vele fedni, vagy látunk egy szép profi munkát, ami tükrözi, hogy a tulajdonos egy egyedi gépet akart a magáénak tudni.
-
Esetleges extrák: lámpák, kipufogó dob/rendszer, markolat, kormányvég, plexi, üléspúp, üléshuzat, kormánygátló –(Stabilizálja a motor elejét, főleg nagy, erős motoroknál jellemző túra, túra-sport, sport motoroknál)
Használt robogó működés
Fontos az első indításnál, hogy hideg motorra indítsunk rá – ezt nevezzük hidegindításnak. Melegen könnyebben indul, bejáratott motor esetén rá se indítsunk, várjuk meg, míg kihűl. (úgy ellenőrizhető, hogy megfogjuk a blokkot.)
-
Ha hidegindításnál, többször rá kell indítani vagy indulás esetén füstöt köp, akkor azt vehetjük intő jelnek. Azért reménykedjük, hogy rögtön itt az elején nem adódik semmi probléma.
-
Beindítás után hagyjuk felmelegedni, járassuk be, legyen üzem meleg a motor. Ha fura zajokat hallunk a blokkból: zörög, kattog, vagy gázadásnál füstöl, esetleg gázelvétel után, lassan ejti vissza a fordulatot az nem jó jel.
-
Figyeljük, hogy egyenletesen jár-e
-
Alapvető kezelőszervek működnek-e: kilométeróra, fordulatszámmérő, vízhőfokmérő, olajpumpa, lámpák ellenőrzése (fék, tompított, reflektor, indexek)
-
Nem folyik, csöpög belőle sem hűtővíz, sem olaj.
Használt robogó menetteljesítmény
-
Fékek
-
Egyenes futás:ha húz valamelyik irányba, akkor felmerülhet, hogy ferde a teleszkóp, ami pl. annak a jele, hogy buktak a motorral.
-
(motorkerékpár esetén) A váltó pontos, precíz-e: Ellenőrizzük nem marad-e ki sebességi fokozat, tehát fokozatosan, 1-től 6/7-ig megvan az összes sebességi fokozat, nem marad ki egy sem, az egyes kivételével egyik után sem lehet üresbe tenni, ugyanis ha nem tökéletesek a váltások, akkor az utalhat kuplung, vagy váltó hibára is.