Robogós blog
A robogók automata szivatója a karburátoron található, általában egy fekete hengeres műanyag. A karburátorhoz egy vagy kettő csavar rögzíti, esetleg egy kengyel segítségével.
A szivató műanyaggal fedett házából, egy hengeres rész lóg ki, ehhez kapcsolódik egy tüske. A karburátoron van egy furat, pontosan akkora átmérőjű, mint a henger átmérője.
Néhány típus szétszedhető pl. Honda szivatója, esetleg a Piaggio, de ha össze vannak ragasztva, akkor nem, hiába is látszik a ,menet. Biztosan nem szétszedhető a Yamaha ezen alkatrésze.
A hidegindítóban található egy rugó, egy műanyag kupak és egy úgynevezett, bimetál. Ez alkatrész a szivató központi része. Ennek a testéből , szintén kilóg egy kis rúd, egy tüske.
A bimetál, a robogóban előállított 12 volt segítségével, melegítésre kerül és így kitolja a kis rúdat a rugó ellenében. Így mozdítva a szivatóhoz csatlakozó hengert. A külső hőmérséklet is hatással van a tüske mozgására.
A karburátor furatában, ahova az automata szivató illeszkedik, van egy pici benzin nyílás. Az alkatrészhez csatlakozó henger és tüske, ezt a nyílást nyitja vagy zárja.
Ha motorunk hideg és többlet benzinre van szükség, ez a nyílás megnyításra kerül. Ha emelkedik az üzemi hőmérséklet, akkor elzárja ezt a nyílást.
Ha motorunk nehezen indul, nem kerül megnyitásra a benzinjárat. Ha megemelkedik a fogyasztás, nem kerül lezárásra.
A szivatót műkódését kitudjuk próbálni, ha megfeleló hozzállással bírunk a szereléshez. H letudtuk venni a karburátorról, akkor a csatlakozójában lévő érintkezóket az akkumulátor pozitív és negatív kivezetéséhez érintjük egy ellen csatlakozóból kilógó kábelek segítségével ( mindegy melyiket , melyikhez ). Ha működik, akkor azt kell látnunk, hogy a réz henger a tüskével, lassan (!) eltávolodik a szivató műanyag testétől.
Mindkét esetben cserére szorul a szivatónk, mivel javítani nem lehet. A kézi szivató is hasonlóan működik. Ott szivatókar segítségével mozgatjuk, bowden közbeiktatásával, a karburátor furatában a hengert és a tüskét .
A manuális szivató egyszerűbb szerkezet, ha azt tapasztaljuk, hogy nem működik, ellenőriznünk kell a bowdent, nincs-e elszakadva, beállva, a karburátorban akadálymentesen mozog-e a henger.
Hasonló elven működik a közvetlenül a karburátorra szerelt, kihúzható gomb. Ehhez nem szükséges bowden, direktben tudjuk kiváltani az automata szerkezetet.
1201 Bp. XX. Vörösmarty u. 178.