Robogós blog

Robogó ékszíj cseréje

Molnár Csaba
Robogó ékszíj cseréje

robogo-ekszij-csereje

 

A robogó (vagy moped), egy automata váltóval ellátott két (három vagy négy is lehet) kerekű jármű. Az automata váltó egység része az ékszíj / variátor szíj / bordás szíj. Néha cserélni ajánlott, de előfordul, hogy muszáj.

Ha azt tapasztaljuk, hogy a motor beindul, a gázhúzásra is reagál, de a kerék nem mozdul, nagy az esélye, hogy a szíj szakadt el.

A robogó ékszíj cseréről olvashat pár trükköt és jótanácsot a cikkben.

Robogó ékszíj feladata

A robogó ékszíja két fix pont között helyezkedik el. Egyik végpont a főtengely, másik a hátsó kuplung tengelye. Ezek helye adott, nem változtatható, még ha néha fel is vetődik ilyen kérdés.

robogo-ekszijhaz

Robogó ékszíjház

A főtengelyen található a variátor és az ékszíjtárcsa, ezek között támaszkodik meg a variátor szíj. A hátsó kuplung tengelyen, bármily meglepő, a hátsó kuplung található. Ennek az alkatrésznek a két tárcsája között mozog a szíj.

Robogó ékszíj kialakítása, méretek

A szíj kialakítása trapéz alakú, a külső széle szélesebb, a belső, ahol a bordák vannak, keskenyebb. A variátor és az ékszíjtárcsa felülete ferde szögben halad a középpontjuk (a főtengely) felé.

Ugyanez a dőlés található a hátsó kuplung esetében is. Itt a belső és a külső szíjtárcsa a középponton áthaladó kuplungtengely irányába lejt.

Ha a típushoz tervezett bordásszíjat használunk, akkor biztosak lehetünk, hogy a dőlésszög megfelelő. Ha ez jó méret, akkor pontosan fekszik fel a variátorra-ékszíjtárcsára, a hátsó kuplung tárcsáira.

A két végpont közötti távolság, motorblokk típusonként más és más lehet. Ez az oka annak, hogy annyiféle szíjat gyártanak. A nagyobb kerekű robogók blokkja hosszabb, így a szíj is hosszabb. A szélességük is más, más variátor és más hátsó kuplung miatt.

robogo-ekszij-meret

Robogó ékszíj méret

Ékszíjak anyaga sem egyezik teljesen. Vannak úgynevezett kevlár szíjak. A szén és aramid(kevlár) szálak keverékéből álló szövet. Ez a szénszál merev és az aramid jó energia elnyelő képességét kombinálja.

A kevlárszálak legfontosabb jellemzője, hogy azokat csak nagyon nagy erővel lehet elszakítani. Ötször olyan erősek, mint az acélszálak, és megakadályozzák a repedések terjedését, ellenállnak a hőnek A kevlár anyagot a DuPont (nylon, teflon stb.)  cég 1966-ban szabadalmaztatta.

Ezek a tulajdonságok alapján, ha a megfelelő méretből létezik kevlár kivitelű robogó szíj, válasszuk azt.

robogo-ekszij-felépítése

Malossi kevlár szíj felépítése

Robogó ékszíj cseréje

Ékszíj cserére sor kerülhet, akkor is, ha gondos gazdaként egy ellenőrzéskor, előrelátóan lecseréljük. Figyelmeztető jel a bordák között repedezés, a szíj szélén végig futó zsinór szíjtól való elválása.

kirepedt-robogo-ekszij

Kirepedt robogó ékszíj

 

Ha valami oknál fogva mégis elszakad, és saját magunk hajtanánk végre a cserét, a következőképpen járjunk el.

  • Csavarozzuk ki az oldal dekni csavarokat. A berugókar nagyobb köbcentiméteres motoroknál nincs, de a kisebbeknél sem kell leszedni ezt általában. Ha a dekli nehezen akar lejönni, kicsit ütögessük meg, a blokk két végén lehetséges, hogy úgynevezett csapok tartják fenn.

Vannak típusok, ahol a levegőszűrő alatt is vannak csavarok. Inkább nézzük többször át, mielőtt esetleg feszegetnénk, ütögetnénk és még lenne benne csavar.

  • Ki kell lazítani a főtengely anyát. Általában 14-es, 17-es kulcsnyílású szerszám kell ehhez. Ha van kompresszorunk, légkulcsunk, egyszerű dolgunk van. Ezek hiányában is megoldható, de más szerszámok kellenek a művelethez.

robogo-fotengely-anya

Robogó főtengely anya

 

  • Ebben az esetben szükségünk van egy szerszámra, ami megfogja az ékszíjtárcsát, ne tudjon elforogni. A különböző eszközök befeszítésétől óvakodjunk, mert ezzel könnyen kárt okozhatunk az alkatrészekben.
  • A dekli levétele után vegyük le az ékszíjtárcsát, ha vannak alátétek, jegyezzük meg a sorrendjüket.

robogo-fotengely-anyaa-berugoracsni

Robogó főtengely anya, alátét, berugó racsni

  • A Minarelli / Yamaha blokkos motoroknál szokás, hogy legyen egy hézagoló gyűrű a főtengelyen. Új ékszíjnál a variátorcsapja és az ékszíjtárcsa közé, kopottnál az ékszíjtárcsánál kívűlre teszik.

hezagolo-gyuru

Hézagoló gyűrű

  • Lazítsuk ki a hátsó kuplung anyáját. Akár légkulccsal, akár más szerszámmal dolgozunk, húzzuk be a hátsó féket, különben elforog az egész szerkezet és nehéz lesz a lazítás.
  • Ha nem szíjszakadás miatt cserélünk, vegyük le a szíjat a főtengely végéről és az egész hátsó kuplung szerkezetet húzzuk le a tengelyről kuplung haranggal együtt.

Robogó ékszíj főtengelyen

robogo-hatso-kuplung

Robogó hátsó kuplung

 

robogo-kuplung-harang

Robogó kuplung harang

 

 

  • Szakadt szíj esetén is hasonlóan kell eljárni, csak ha szíj darabok rátekeredtek a főtengelyre, hátsó kuplungra, azokat meg kell tisztítani.
  • Ha már levettük a variátort és a hátsó kuplungot, tisztítsuk ki az ékszíjházat. Amennyiben van kompresszorunk, fújkáljuk ki, nehogy egy szíjdarab bent maradjon.
  • Szét kell csavarozni a hátsó kuplung szerkezetet egy szakadt robogó szíj darab miatt, tegyük ezt óvatosan. A szerkezetben lévő kontrasztrugó tud felugrani és sérülést okozni.

robogo-hatso-kuplung

Robogó hátsó kuplung

 

  • Vessünk egy pillantást a pofákra is, nincsenek-e elkopva, eltörve.
  • Ellenőrizni tudjuk a hátsó kuplung szerkezet helyes működését, ha a kuplung pofák felőli tárcsát megpróbáljuk a kontrasztrugó ellenében nyomni. Akadálytalanul kell mozogni a tárcsának, ebben az irányban végez mozgást használat közben is.

robogo-kontrasztrugo-osszenyomása

Robogó kontraszt rugó összenyomása

 

  • Nagy köbcentiméteres robogóknál vagy erősített rugóval szerelteknél nehéz a tárcsa összenyomása.
  • Ezt az összenyomást kell elvégezni a robogó szíj felhelyezésekor is. Amennyire lehet, minél beljebb kell helyezni a tárcsák közé. Ennek az összerakásnál lesz fontos szerepe.

robogo-ekszij-benyomasa-kuplungtarcsak-koze

Robogó ékszíj benyomása tárcsák közé

  • Ha megfelelő méretű szíjat szereztünk be, az összerakásnál figyeljünk a felszerelés irányára is. Amennyiben a gyártó nem jelöli a forgásirányt, bevett szokás, hogy a felírat olvasható legyen a felszereléskor.
  • A teljes összeszerelés előtt ellenőrizzük a varió váltót is. Leszedéskor néha leesik a hátulja (nyomólap), kihullhatnak a vario görgők és a vario csúszkák is. Nézzük meg ezek állapotát, nincsenek-e elkopva, eltörve. A nyomólap is szorulhat cserére. Könnyen kell a variátorban a csapnak csúszkálnia (a kis cső a közepén).

robogo-vario-nyomolap-csuszkakkal

Robogó vario nyomólap csúszkákkal

 

robogo-variator-gorgok

Robogó variátor görgők

 

robogo-variator-komplett

Robogó variátor komplett

 

  • Ha a variátor kompletten a helyén, hátsó kuplungnál a robogó szíj a tárcsák között, az egész szerkezet a tengelyre téve, az ékszíj kuplungban lévő ellentétes végét tegyük a főtengelyre.
  • Most látszik, hogy eléggé sikerült-e betennünk a hátsó kuplung tárcsái közé a szíjat, mert akkor lazán van a főtengelyre téve.

robogo-ekszij-lazan-a-fotengelyen

Robogó ékszíj lazán a főtengelyen

 

  • A szíj is a főtengelyen, lazán, tegyük fel az ékszíjtárcsát úgy, hogy biztosan koppanásig menjen a variátor csaphoz. Ha ez meg van, jöhet a variátor csillag, berugó racsni ellenkerék (ha vannak ennél a típusnál ilyenek), az alátétek és kézzel rákapatva a főtengely anya.
  • Ugyanígy kézzel, érzéssel kell feltekerni a hátsó kuplung anyáját is. Javasolt a kézzel rákapatás először, nehogy megsérüljenek a tengelyek (főtengely, kuplungtengely), anyák.
  • Legyünk benne biztosak, hogy a tárcsa nem lötyög a főtengelyen, stabilan a helyén van. Egy laza tárcsa tönkre teszi a főtengely végét, oválissá kopik benne a lyuk.
  • Feszessé tudjuk tenni a robogó szíjat oldal dekni felhelyezés előtt, ha kézzel tekerjük a hátsó kuplungot, hogy a szíj a szélére kerüljön.
  • Helyezzük vissza az oldaldeklit, nézzük meg, hogy megfelelően illeszkedik-e mindenhol és tekerjük be a csavarokat.
  • Ellenőrizzük a berugó szerkezet működését, Ha esetleg valami mégsem stimmel, vegyük le újból a fedelet.

Robogó ékszíj cseréjének összesítése

Az ékszíj, ami egy robogó működéséhez elengedhetetlen. Ha nem csak tulajdonosa, hanem gondos gazdája akarunk lenne e közlekedő eszköznek, ne felejtsük el ellenőrizni vagy ellenőriztetni.

Ha a fent leírtak megvalósítása körülményesnek tűnik számunkra, keressünk fel egy gyakorlott robogó szervizt.

A robogó ékszíjakról nézze meg ezt a videót is.

Esetleg, ha nem biztos a megfelelő méretű szíjban, nézze meg a variátor szíj táblázat bejegyzésben.

Sok sikert!

Webáruház készítés
cetelem_hu simplepay_hu_v2