Robogó ékszíj cseréje
A robogó (vagy moped), egy automata váltóval ellátott két (három vagy négy is lehet) kerekű jármű. Az automata váltó egység része az ékszíj / variátor szíj / bordás szíj. Néha cserélni ajánlott, de előfordul, hogy muszáj.
Ha azt tapasztaljuk, hogy a motor beindul, a gázhúzásra is reagál, de a kerék nem mozdul, nagy az esélye, hogy a szíj szakadt el.
A robogó ékszíj cseréről olvashat pár trükköt és jótanácsot a cikkben.
Robogó ékszíj feladata
A robogó ékszíja két fix pont között helyezkedik el. Egyik végpont a főtengely, másik a hátsó kuplung tengelye. Ezek helye adott, nem változtatható, még ha néha fel is vetődik ilyen kérdés.
Robogó ékszíjház
A főtengelyen található a variátor és az ékszíjtárcsa, ezek között támaszkodik meg a variátor szíj. A hátsó kuplung tengelyen, bármily meglepő, a hátsó kuplung található. Ennek az alkatrésznek a két tárcsája között mozog a szíj.
Robogó ékszíj kialakítása, méretek
A szíj kialakítása trapéz alakú, a külső széle szélesebb, a belső, ahol a bordák vannak, keskenyebb. A variátor és az ékszíjtárcsa felülete ferde szögben halad a középpontjuk (a főtengely) felé.
Ugyanez a dőlés található a hátsó kuplung esetében is. Itt a belső és a külső szíjtárcsa a középponton áthaladó kuplungtengely irányába lejt.
Ha a típushoz tervezett bordásszíjat használunk, akkor biztosak lehetünk, hogy a dőlésszög megfelelő. Ha ez jó méret, akkor pontosan fekszik fel a variátorra-ékszíjtárcsára, a hátsó kuplung tárcsáira.
A két végpont közötti távolság, motorblokk típusonként más és más lehet. Ez az oka annak, hogy annyiféle szíjat gyártanak. A nagyobb kerekű robogók blokkja hosszabb, így a szíj is hosszabb. A szélességük is más, más variátor és más hátsó kuplung miatt.
Robogó ékszíj méret
Ékszíjak anyaga sem egyezik teljesen. Vannak úgynevezett kevlár szíjak. A szén és aramid(kevlár) szálak keverékéből álló szövet. Ez a szénszál merev és az aramid jó energia elnyelő képességét kombinálja.
A kevlárszálak legfontosabb jellemzője, hogy azokat csak nagyon nagy erővel lehet elszakítani. Ötször olyan erősek, mint az acélszálak, és megakadályozzák a repedések terjedését, ellenállnak a hőnek A kevlár anyagot a DuPont (nylon, teflon stb.) cég 1966-ban szabadalmaztatta.
Ezek a tulajdonságok alapján, ha a megfelelő méretből létezik kevlár kivitelű robogó szíj, válasszuk azt.
Malossi kevlár szíj felépítése
Robogó ékszíj cseréje
Ékszíj cserére sor kerülhet, akkor is, ha gondos gazdaként egy ellenőrzéskor, előrelátóan lecseréljük. Figyelmeztető jel a bordák között repedezés, a szíj szélén végig futó zsinór szíjtól való elválása.
Kirepedt robogó ékszíj
Ha valami oknál fogva mégis elszakad, és saját magunk hajtanánk végre a cserét, a következőképpen járjunk el.
- Csavarozzuk ki az oldal dekni csavarokat. A berugókar nagyobb köbcentiméteres motoroknál nincs, de a kisebbeknél sem kell leszedni ezt általában. Ha a dekli nehezen akar lejönni, kicsit ütögessük meg, a blokk két végén lehetséges, hogy úgynevezett csapok tartják fenn.
Vannak típusok, ahol a levegőszűrő alatt is vannak csavarok. Inkább nézzük többször át, mielőtt esetleg feszegetnénk, ütögetnénk és még lenne benne csavar.
- Ki kell lazítani a főtengely anyát. Általában 14-es, 17-es kulcsnyílású szerszám kell ehhez. Ha van kompresszorunk, légkulcsunk, egyszerű dolgunk van. Ezek hiányában is megoldható, de más szerszámok kellenek a művelethez.
Robogó főtengely anya
- Ebben az esetben szükségünk van egy szerszámra, ami megfogja az ékszíjtárcsát, ne tudjon elforogni. A különböző eszközök befeszítésétől óvakodjunk, mert ezzel könnyen kárt okozhatunk az alkatrészekben.
- A dekli levétele után vegyük le az ékszíjtárcsát, ha vannak alátétek, jegyezzük meg a sorrendjüket.
Robogó főtengely anya, alátét, berugó racsni
- A Minarelli / Yamaha blokkos motoroknál szokás, hogy legyen egy hézagoló gyűrű a főtengelyen. Új ékszíjnál a variátorcsapja és az ékszíjtárcsa közé, kopottnál az ékszíjtárcsánál kívűlre teszik.
Hézagoló gyűrű
- Lazítsuk ki a hátsó kuplung anyáját. Akár légkulccsal, akár más szerszámmal dolgozunk, húzzuk be a hátsó féket, különben elforog az egész szerkezet és nehéz lesz a lazítás.
- Ha nem szíjszakadás miatt cserélünk, vegyük le a szíjat a főtengely végéről és az egész hátsó kuplung szerkezetet húzzuk le a tengelyről kuplung haranggal együtt.
Robogó ékszíj főtengelyen
Robogó hátsó kuplung
Robogó kuplung harang
- Szakadt szíj esetén is hasonlóan kell eljárni, csak ha szíj darabok rátekeredtek a főtengelyre, hátsó kuplungra, azokat meg kell tisztítani.
- Ha már levettük a variátort és a hátsó kuplungot, tisztítsuk ki az ékszíjházat. Amennyiben van kompresszorunk, fújkáljuk ki, nehogy egy szíjdarab bent maradjon.
- Szét kell csavarozni a hátsó kuplung szerkezetet egy szakadt robogó szíj darab miatt, tegyük ezt óvatosan. A szerkezetben lévő kontrasztrugó tud felugrani és sérülést okozni.
Robogó hátsó kuplung
- Vessünk egy pillantást a pofákra is, nincsenek-e elkopva, eltörve.
- Ellenőrizni tudjuk a hátsó kuplung szerkezet helyes működését, ha a kuplung pofák felőli tárcsát megpróbáljuk a kontrasztrugó ellenében nyomni. Akadálytalanul kell mozogni a tárcsának, ebben az irányban végez mozgást használat közben is.
Robogó kontraszt rugó összenyomása
- Nagy köbcentiméteres robogóknál vagy erősített rugóval szerelteknél nehéz a tárcsa összenyomása.
- Ezt az összenyomást kell elvégezni a robogó szíj felhelyezésekor is. Amennyire lehet, minél beljebb kell helyezni a tárcsák közé. Ennek az összerakásnál lesz fontos szerepe.
Robogó ékszíj benyomása tárcsák közé
- Ha megfelelő méretű szíjat szereztünk be, az összerakásnál figyeljünk a felszerelés irányára is. Amennyiben a gyártó nem jelöli a forgásirányt, bevett szokás, hogy a felírat olvasható legyen a felszereléskor.
- A teljes összeszerelés előtt ellenőrizzük a varió váltót is. Leszedéskor néha leesik a hátulja (nyomólap), kihullhatnak a vario görgők és a vario csúszkák is. Nézzük meg ezek állapotát, nincsenek-e elkopva, eltörve. A nyomólap is szorulhat cserére. Könnyen kell a variátorban a csapnak csúszkálnia (a kis cső a közepén).
Robogó vario nyomólap csúszkákkal
Robogó variátor görgők
Robogó variátor komplett
- Ha a variátor kompletten a helyén, hátsó kuplungnál a robogó szíj a tárcsák között, az egész szerkezet a tengelyre téve, az ékszíj kuplungban lévő ellentétes végét tegyük a főtengelyre.
- Most látszik, hogy eléggé sikerült-e betennünk a hátsó kuplung tárcsái közé a szíjat, mert akkor lazán van a főtengelyre téve.
Robogó ékszíj lazán a főtengelyen
- A szíj is a főtengelyen, lazán, tegyük fel az ékszíjtárcsát úgy, hogy biztosan koppanásig menjen a variátor csaphoz. Ha ez meg van, jöhet a variátor csillag, berugó racsni ellenkerék (ha vannak ennél a típusnál ilyenek), az alátétek és kézzel rákapatva a főtengely anya.
- Ugyanígy kézzel, érzéssel kell feltekerni a hátsó kuplung anyáját is. Javasolt a kézzel rákapatás először, nehogy megsérüljenek a tengelyek (főtengely, kuplungtengely), anyák.
- Legyünk benne biztosak, hogy a tárcsa nem lötyög a főtengelyen, stabilan a helyén van. Egy laza tárcsa tönkre teszi a főtengely végét, oválissá kopik benne a lyuk.
- Feszessé tudjuk tenni a robogó szíjat oldal dekni felhelyezés előtt, ha kézzel tekerjük a hátsó kuplungot, hogy a szíj a szélére kerüljön.
- Helyezzük vissza az oldaldeklit, nézzük meg, hogy megfelelően illeszkedik-e mindenhol és tekerjük be a csavarokat.
- Ellenőrizzük a berugó szerkezet működését, Ha esetleg valami mégsem stimmel, vegyük le újból a fedelet.
Robogó ékszíj cseréjének összesítése
Az ékszíj, ami egy robogó működéséhez elengedhetetlen. Ha nem csak tulajdonosa, hanem gondos gazdája akarunk lenne e közlekedő eszköznek, ne felejtsük el ellenőrizni vagy ellenőriztetni.
Ha a fent leírtak megvalósítása körülményesnek tűnik számunkra, keressünk fel egy gyakorlott robogó szervizt.
A robogó ékszíjakról nézze meg ezt a videót is.
Esetleg, ha nem biztos a megfelelő méretű szíjban, nézze meg a variátor szíj táblázat bejegyzésben.
Sok sikert!