Robogó gumicsere házilag

A robogó gumi szerelését, minden robogó tulajdonos maga oldaná meg, gondolva, hogy ez nem is olyan nehéz dolog.
Segítek ebben most, hogy tudjuk mik azok a mesterfogások, amik nélkülözhetetlenek a robogó gumicserénél, ha házilag hajtanánk végre.
Robogó gumicsere intervallum
Cserélni kell, ha a gumi megsérült, öreg vagy kopott, ilyennel ne is közlekedjünk! Egy járművön, a közlekedésben való részvételhez tartozó fontos elemek egyike a gumi.
Ajánlott, hogy olyan robogó gumival legyen szerelve járművünk, ami megfelelő a közlekedéshez. A robogó gumikat is javasolt 5 évente lecserélni.
Ha szemre úgy is tűnhet, hogy még mélyek a barázdák, a gumi felülete viszont már kemény, repedések lehetnek rajta, csúszik a gumi.
Hogy a gumi mikori gyártású, ezt az oldalfalon tudjuk ellenőrizni. Négy szám szerepel rajta, a gyártás dátumát jelezve.
A második két szám jelenti a gyártás évét, az első két szám ennek az évnek a hetét.
Robogó gumi gyártási dátum
A robogó gumi csere előtti beszerzése
Ha gumi cseréjére adjuk a fejünket, akkor tisztában kell lennünk pár dologgal:
- milyen méretű gumira van szükségünk
- melyek azok a márkák, amelyek kínálatában megtalálható a keresett méret és árban is megfelelnek
- ha már tudjuk a szükséges méretet és a márkát is, derítsük ki, megvásárolható-e ez itthon (lehetséges, hogy egy ritka méretre van szükségünk)
- amennyiben esetleg több helyen is találtunk ilyet, vegyük szemügyre az árat, ha nem személyesen vesszük át, ne felejtsük a posta költséget hozzáadni az árhoz
Keressük fel a Momo Motorosboltot és nem fogunk csalódni a választékban és a kiszolgálásban.
Robogó gumicsere házilag
Első gumi cseréje
Az első gumi cseréje egyszerűnek tűnhet. Egy kevésbé gyakorlott próbálkozónak is oda kell figyelnie az összeszerelésre.
De ne szaladjunk előre.
- támasszuk középállványra / sztenderre motorunkat, ha rendelkezik ilyennel, oldaltámasznál kicsit macerásabb, támasszuk alá valamivel a motort
- a keréktengelyen lévő anyát lazítsuk ki, a másik oldalon kilógó végét kontrázzuk le egy villáskulccsal
- húzzuk ki a tengelyt, de mielőtt kihúznánk figyeljük meg a kilométer meghajtó elhelyezkedését. Ennek a helyére kell visszakerülnie, távtartó szerepe is van.
- ha saját magunk kívánjuk végrehajtani a cserét, néhány szerszámra szükségünk van:
- szelep kitekerő, hogy kiengedhessük teljesen a levegőt a csere előtt
- belső nélküli gumi szerelése esetén, a gumit valahogyan le kell pattintanunk a felniről. Gép nélkül két kalapács is segítségünkre lehet
- szerelő vas (2db), hogy letudjuk venni a felniről a gumit
Egy dologgal tisztában kell lennünk, bár erről valószínűleg a vásárlás előtt meggyőződtünk:
- tömlős
vagy
- tömlő nélküli
a szerelendő robogó gumink
Tömlős robogó gumi
Robogó gumi tömlös
Ezt a gumi típust legtöbbször régebbi típusú robogókra szerelik. Ez a fajta puhább, nem olyan merev oldalfalu. Egy defekt esetén valószínűleg rögtön leereszt és nem lehet a motorral tovább menni.
Tömlő nélküli robogó gumi
Robogó gumi tömlő nélküli
Ez a fajta merevebb fallal rendelkezik. Az ilyen, defekt esetén, általában, nem azonnal ereszt le teljesen, így egy kis távolságot még meg lehet tenni a motorral.
Azt, hogy milyen gumi típussal szerelhető a robogónk, ezt a felni kialakítása határozza meg. Amennyiben nincs tömlő nélküli köpeny felszerelésére kialakítva (pl. nincs a felnibe applikált szelep vagy a kipattanást segítő perem), úgy marad a belsős változat. De vannak olyan méretek, amiből csak ilyet gyártanak.
Azt ne felejtsük el, hogy minden típus szerelhető belsővel. Ezt abban az esetben szokták alkalmazni, ha a tömlő nélküli gumi még jó állapotú. Az ilyen esetben lehetséges belsőt használni, ha a külső nem javítható meg úgy, hogy tömlő nélküliként használható maradjon.
Az ilyen kerékbe, amelyikből kivágásra került a szelep, és belsővel szerelten használják, is visszatehető a szelep később. A szelep visszatételhez le kell szerelni vagy le kell nyomni a gumi egyik oldalát a kerékről. A szelepet a kerék belső része felől kell kinyomni.
Robogó kerék szelep
Egy kivételről tudok. A típus, amit nem lehet belsővel szerelni, csak tömlő nélküli gumival szerelhető. ez a Vespa. Ennek a robogó típusnak a felnijében nem pontosan középen van a szeleplyuk.
Vespa kerék
Tömlő nélküli gumi javíthatósága
Ha még jó állapotú a robogónkon a tömlő nélküli gumi, defekt esetén három lehetőség van a javításra:
- A már fentebb említett gumi belső alkalmazás
- A szemmel látható lyukba, úgynevezett kukac behúzása. Ennek a használatánál nem kell leszerelni a kereket.
Robogó gumi javítókukac
- Ha nem a kukacos lehetőséget választjuk, mód van egy gumifolt használatára. Ehhez le kell szerelni a kereket és a gumit is. Megfelelő eljárással egy gumifoltot ragasztanak az abroncs belsejébe.
Robogó gumi javítófolt
A két utóbbi javítás csak kiszúrt és nem hasadt guminál alkalmazható. Utóbbi esetben fennáll a tovább repedés lehetősége. Ebben az esetben fontolóra kell venni egy új külső gumi vásárlását.
Tömlős robogó gumi cseréje
- A tömlővel szerelt gumit egyszerűbb leszerelni a felniről. Tekerjük ki a szelepet a gumiból , hogy kiáramolhasson a maradék levegő is.
- A gumiszerelő vasakkal feszítsük le a gumit a peremről, húzzuk ki a belsőt, A nagyobb kerekeknél a szelepen van egy anya, amit le kell tekerni teljesen, hogy a tömlő kivehető legyen.
- Az ilyen szelepeken van egy anya a gumi közelében is. Ennek szorosan meghúzva kell lennie.
- Ha a külsőt nem cseréljük újra, mielőtt az új belsőt betesszük a használt gumiba, tapogassuk végig kívül-belül, hogy a defektet okozó tüskét, szöget, bármit, kihúzzuk.
- Ha behelyeztük a belsőt, arra figyeljünk, hogy a szelep megfelelő irányba nézzen. A nem megfelelő oldalra vezetett szelep beakadhat valamelyik kerék alkatrészbe.
- A belsőt, amennyire lehetséges, nyomjuk lejjebb a peremtől, hogy a külsőgumi visszaszerelésekor nehogy a gumiszerelő vassal kilyukasszuk.
- A tárcsafékes első kerék kiszerelésekor, egyszerűbb a kerék visszaszerelése, ha a fék munkahengert lecsavarozzuk a helyéről.
- A kilométer meghajtó visszaillesztésekor figyeljünk a megfelelő helyre történő visszatételre
- Ha minden sikerült, a visszadugott tengely végére csavarjuk rá az anyát és húzzuk szorosra.
Tömlő nélküli robogó gumi szerelése
- Ha megvan a kerék kiszerelése, le kell valahogyan szedni a felniről, a rátapadt gumit. Ezek rápattannak a felni peremére, amiről nehezebb leszerelni.
- Amennyiben magunk csináljuk a leszerelést, akár két kalapács segítségével is próbálkozhatunk. Valamelyest letapossuk a gumit a felniről, az egyik kalapács keskenyebb végét beillesztjük ide és a másikkal megütjük. Ha szerencsénk van, lepattan a felni peremről.
Robogó gumi leszedése a felniről
- Cserénél, mind a két oldalt le kell szedni. A vas és egy kalapács segítségével letudjuk szedni a gumit a felniről teljesen.
- Amikor tesszük vissza a külső gumit, figyeljünk a forgásirányra (nem mindegyik gumin van jelölve).
Robogó gumi forgásirány
- Sikerült felraknunk a robogó gumit, Fújjuk fel, a szeleptű ne legyen a szelepben, mert így nagyobbat tudunk fújni, hogy kipattanjon a peremre. Kétszer kell pattannia.
Hátsó robogó gumi szerelés házilag
- Alapvető mesterfogás lehet a kipufogó leszerelésének szükségessége.
Tévhit, hogy a robogók hátsó kerekének a leszereléséhez nem kell ezt levenni. Minden esetben le kell. Előfordul, hogy annyira sikerül elfeszíti a helyéről, hogy letudjuk venni a hátsó kereket, de ez ritka és véletlen.
- Régebbi típusú, állóhengeres motoroknál, a burkolat egyes részeit is le kell szerelni. Fekvőhengeres robogóknál a hengerből kell kicsavarni a kipufogó csavarokat. Óvatosnak kell ezzel lennünk, mert a csavarokat nem mindig egyszerű kitekerni.
Ezen a részen, hideg (eső) és meleg (a motor melege) hatások érik a csavarokat. Előfordulhat, hogy beletörik a hengerbe.
Robogó henger beletört csavar
Ebben az esetben, lehetséges, hogy annyira kilóg a csavar, hogy kitekerhető. Ha nincs ilyen szerencsénk, akkor le kell venni a hengert a motorról és kifúrni a csavart.
- Vegyük le a kipufogót
- Mesterfogás lehet a dobfékes motornál a fékbowden csavar lazítása. Ez mind az első, mind a hátsó keréknél igaz, ha dobfékes.
Robogó fékbowden csavar
Tekerjük a legvégére a fékbowden végén az állítócsavart.
Ez azért szükséges, mert betekert állapotban, a fékpofákat elmozdítva tartja és nem tud majd a kerék lecsúszni a tengelyről. Előfordulhat, hogy a feszítő csavar annyira rá van gyógyulva a bowden végére, hogy csak egy fogó (megfogni a bowdent) és egy villáskulcs segítségével tudjuk kitekerni. (Sajnos előfordul, hogy a csavar mozdíthatatlan és még a bowdenvégi menetesszár is letörik. Marad a bowden cseréje...)
- Ha ezeket megcsináltuk, tekerjük le a keréktengelyről az anyát.
Sikerült leszednünk a kereket, akkor a robogó gumi csere folyamata ugyan az, mint az első keréknél.
Robogó gumiszerelés házilag összegzése
Előfordulhatnak nem várt problémák is a csere folyamán.
Autógumi szerelők abban az esetben vállalják a robogó gumi cseréjét, ha kiszereljük a kereket.
Amennyiben úgy döntünk, hogy inkább gyakorlott szerelőkre bíznánk a munkafolyamatot, keressünk fel egy robogó szervizt.