Robogós blog

Robogó gumicsere házilag

Molnár Csaba
Robogó gumicsere házilag

robogo-gumicsere-hazilag

A robogó gumi szerelését, minden robogó tulajdonos maga oldaná meg, gondolva, hogy ez nem is olyan nehéz dolog.

Segítek ebben most, hogy tudjuk mik azok a mesterfogások, amik nélkülözhetetlenek a robogó gumicserénél, ha házilag hajtanánk végre.

Robogó gumicsere intervallum

Cserélni kell, ha a gumi megsérült, öreg vagy kopott, ilyennel ne is közlekedjünk! Egy járművön, a közlekedésben való részvételhez tartozó fontos elemek egyike a gumi.

Ajánlott, hogy olyan robogó gumival legyen szerelve járművünk, ami megfelelő a közlekedéshez. A robogó gumikat is javasolt 5 évente lecserélni.

Ha szemre úgy is tűnhet, hogy még mélyek a barázdák, a gumi felülete viszont már kemény, repedések lehetnek rajta, csúszik a gumi.

Hogy a gumi mikori gyártású, ezt az oldalfalon tudjuk ellenőrizni. Négy szám szerepel rajta, a gyártás dátumát jelezve.

A második két szám jelenti a gyártás évét, az első két szám ennek az évnek a hetét.

 

robogo-gumi-gyartasi-datum

   Robogó gumi gyártási dátum

A robogó gumi csere előtti beszerzése

Ha gumi cseréjére adjuk a fejünket, akkor tisztában kell lennünk pár dologgal:

  • milyen méretű gumira van szükségünk
  • melyek azok a márkák, amelyek kínálatában megtalálható a keresett méret és árban is megfelelnek
  • ha már tudjuk a szükséges méretet és a márkát is, derítsük ki, megvásárolható-e ez itthon (lehetséges, hogy egy ritka méretre van szükségünk)
  • amennyiben esetleg több helyen is találtunk ilyet, vegyük szemügyre az árat, ha nem személyesen vesszük át, ne felejtsük a posta költséget hozzáadni az árhoz

Keressük fel a Momo Motorosboltot és nem fogunk csalódni a választékban és a kiszolgálásban.

 

Robogó gumicsere házilag

Első gumi cseréje

Az első gumi cseréje egyszerűnek tűnhet. Egy kevésbé gyakorlott próbálkozónak is oda kell figyelnie az összeszerelésre.

De ne szaladjunk előre.

  1. támasszuk középállványra / sztenderre motorunkat, ha rendelkezik ilyennel, oldaltámasznál kicsit macerásabb, támasszuk alá valamivel a motort
  2. a keréktengelyen lévő anyát lazítsuk ki, a másik oldalon kilógó végét kontrázzuk le egy villáskulccsal
  3. húzzuk ki a tengelyt, de mielőtt kihúznánk figyeljük meg a kilométer meghajtó elhelyezkedését. Ennek a helyére kell visszakerülnie, távtartó szerepe is van.
  4. ha saját magunk kívánjuk végrehajtani a cserét, néhány szerszámra szükségünk van:

 

  • szelep kitekerő, hogy kiengedhessük teljesen a levegőt a csere előtt
  • belső nélküli gumi szerelése esetén, a gumit valahogyan le kell pattintanunk a felniről. Gép nélkül két kalapács is segítségünkre lehet
  • szerelő vas (2db), hogy letudjuk venni a felniről a gumit

 

Egy dologgal tisztában kell lennünk, bár erről valószínűleg a vásárlás előtt meggyőződtünk:

  • tömlős

vagy

  • tömlő nélküli

a szerelendő robogó gumink

Tömlős robogó gumi

tomlos-robogo-gumi

 Robogó gumi tömlös

Ezt a gumi típust legtöbbször régebbi típusú robogókra szerelik. Ez a fajta puhább, nem olyan merev oldalfalu.  Egy defekt esetén valószínűleg rögtön leereszt és nem lehet a motorral tovább menni.

Tömlő nélküli robogó gumi

tömlo-nelkuli-robogo-gumi

   Robogó gumi tömlő nélküli

Ez a fajta merevebb fallal rendelkezik. Az ilyen, defekt esetén, általában, nem azonnal ereszt le teljesen, így egy kis távolságot még meg lehet tenni a motorral.

Azt, hogy milyen gumi típussal szerelhető a robogónk, ezt a felni kialakítása határozza meg. Amennyiben nincs tömlő nélküli köpeny felszerelésére kialakítva (pl. nincs a felnibe applikált szelep vagy a kipattanást segítő perem), úgy marad a belsős változat. De vannak olyan méretek, amiből csak ilyet gyártanak.

Azt ne felejtsük el, hogy minden típus szerelhető belsővel. Ezt abban az esetben szokták alkalmazni, ha a tömlő nélküli gumi még jó állapotú. Az ilyen esetben lehetséges belsőt használni, ha a külső nem javítható meg úgy, hogy tömlő nélküliként használható maradjon.

Az ilyen kerékbe, amelyikből kivágásra került a szelep, és belsővel szerelten használják, is visszatehető a szelep később. A szelep visszatételhez le kell szerelni vagy le kell nyomni a gumi egyik oldalát a kerékről.  A szelepet a kerék belső része felől kell kinyomni.

robogo-kerek-szelep

     Robogó kerék szelep

 

Egy kivételről tudok. A típus, amit nem lehet belsővel szerelni, csak tömlő nélküli gumival szerelhető. ez a Vespa.  Ennek a robogó típusnak a felnijében nem pontosan középen van a szeleplyuk.

vespa-kerek

Vespa kerék

Tömlő nélküli gumi javíthatósága

Ha még jó állapotú a robogónkon a tömlő nélküli gumi, defekt esetén három lehetőség van a javításra:

  1. A már fentebb említett gumi belső alkalmazás
  2. A szemmel látható lyukba, úgynevezett kukac behúzása. Ennek a használatánál nem kell leszerelni a kereket.

robogo-gumijavíto-kukac

   Robogó gumi javítókukac

  1. Ha nem a kukacos lehetőséget választjuk, mód van egy gumifolt használatára. Ehhez le kell szerelni a kereket és a gumit is. Megfelelő eljárással egy gumifoltot ragasztanak az abroncs belsejébe. 

robogo-gumijavito-folt

  Robogó gumi javítófolt

    A két utóbbi javítás csak kiszúrt és nem hasadt guminál alkalmazható. Utóbbi esetben fennáll a tovább repedés lehetősége. Ebben az esetben fontolóra kell venni egy új külső gumi vásárlását.

 

Tömlős robogó gumi cseréje

  1. A tömlővel szerelt gumit egyszerűbb leszerelni a felniről. Tekerjük ki a szelepet a gumiból , hogy kiáramolhasson a maradék levegő is.
  2. A gumiszerelő vasakkal feszítsük le a gumit a peremről, húzzuk ki a belsőt, A nagyobb kerekeknél a szelepen van egy anya, amit le kell tekerni teljesen, hogy a tömlő kivehető legyen.
  3. Az ilyen szelepeken van egy anya a gumi közelében is. Ennek szorosan meghúzva kell lennie. 
  1. Ha a külsőt nem cseréljük újra, mielőtt az új belsőt betesszük a használt gumiba, tapogassuk végig kívül-belül, hogy a defektet okozó tüskét, szöget, bármit, kihúzzuk. 
  1. Ha behelyeztük a belsőt, arra figyeljünk, hogy a szelep megfelelő irányba nézzen. A nem megfelelő oldalra vezetett szelep beakadhat valamelyik kerék alkatrészbe. 
  1. A belsőt, amennyire lehetséges, nyomjuk lejjebb a peremtől, hogy a külsőgumi visszaszerelésekor nehogy a gumiszerelő vassal kilyukasszuk. 
  1. A tárcsafékes első kerék kiszerelésekor, egyszerűbb a kerék visszaszerelése, ha a fék munkahengert lecsavarozzuk a helyéről.

 

  1. A kilométer meghajtó visszaillesztésekor figyeljünk a megfelelő helyre történő visszatételre

 

  1. Ha minden sikerült, a visszadugott tengely végére csavarjuk rá az anyát és húzzuk szorosra.

 

Tömlő nélküli robogó gumi szerelése

  1. Ha megvan a kerék kiszerelése, le kell valahogyan szedni a felniről, a rátapadt gumit. Ezek rápattannak a felni peremére, amiről nehezebb leszerelni.

 

  1. Amennyiben magunk csináljuk a leszerelést, akár két kalapács segítségével is próbálkozhatunk. Valamelyest letapossuk a gumit a felniről, az egyik kalapács keskenyebb végét beillesztjük ide és a másikkal megütjük. Ha szerencsénk van, lepattan a felni peremről.

 robogo-gumi-leszedes-a-felnirol

 Robogó gumi leszedése a felniről

 

  1. Cserénél, mind a két oldalt le kell szedni. A vas és egy kalapács segítségével letudjuk szedni a gumit a felniről teljesen.

 

  1. Amikor tesszük vissza a külső gumit, figyeljünk a forgásirányra (nem mindegyik gumin van jelölve).

 

robogo-gumi-forgasirany

Robogó gumi forgásirány

  1. Sikerült felraknunk a robogó gumit, Fújjuk fel, a szeleptű ne legyen a szelepben, mert így nagyobbat tudunk fújni, hogy kipattanjon a peremre. Kétszer kell pattannia.

 

 

Hátsó robogó gumi szerelés házilag

  1. Alapvető mesterfogás lehet a kipufogó leszerelésének szükségessége.

Tévhit, hogy a robogók hátsó kerekének a leszereléséhez nem kell ezt levenni. Minden esetben le kell. Előfordul, hogy annyira sikerül elfeszíti a helyéről, hogy letudjuk venni a hátsó kereket, de ez ritka és véletlen.

 

  1. Régebbi típusú, állóhengeres motoroknál, a burkolat egyes részeit is le kell szerelni. Fekvőhengeres robogóknál a hengerből kell kicsavarni a kipufogó csavarokat. Óvatosnak kell ezzel lennünk, mert a csavarokat nem mindig egyszerű kitekerni.

 

Ezen a részen, hideg (eső) és meleg (a motor melege) hatások érik a csavarokat. Előfordulhat, hogy beletörik a hengerbe.

robogo-henger-beletort-csavar

Robogó henger beletört csavar

 

             Ebben az esetben, lehetséges, hogy annyira kilóg a csavar, hogy kitekerhető. Ha nincs ilyen   szerencsénk, akkor le kell venni a hengert a motorról és kifúrni a csavart.

 

  1. Vegyük le a kipufogót

 

  1. Mesterfogás lehet a dobfékes motornál a fékbowden csavar lazítása. Ez mind az első, mind a hátsó keréknél igaz, ha dobfékes.

robogo-fekbowden-csavar

  Robogó fékbowden csavar

              Tekerjük a legvégére a fékbowden végén az állítócsavart.

             Ez azért szükséges, mert betekert állapotban, a fékpofákat elmozdítva tartja és nem tud majd a kerék lecsúszni a tengelyről. Előfordulhat, hogy a feszítő csavar annyira rá van gyógyulva a bowden végére, hogy csak egy fogó (megfogni a bowdent) és egy villáskulcs segítségével tudjuk kitekerni. (Sajnos előfordul, hogy a csavar mozdíthatatlan és még a bowdenvégi menetesszár is letörik. Marad a bowden cseréje...)

 

  1. Ha ezeket megcsináltuk, tekerjük le a keréktengelyről az anyát.

Sikerült leszednünk a kereket, akkor a robogó gumi csere folyamata ugyan az, mint az első keréknél.

 

Robogó gumiszerelés házilag összegzése

Előfordulhatnak nem várt problémák is a csere folyamán.

Autógumi szerelők abban az esetben vállalják a robogó gumi cseréjét, ha kiszereljük a kereket.

Amennyiben úgy döntünk, hogy inkább gyakorlott szerelőkre bíznánk a munkafolyamatot, keressünk fel egy robogó szervizt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Webáruház készítés
cetelem_hu simplepay_hu_v2