Robogó izzócsere
Minden indulás előtt győződjünk meg robogónk világításának működéséről. Ne felejtsük, hogy este, éjszaka, nem működő vagy csak pislákoló világítású járművel közlekedni, öngyilkossággal felér.
A robogók izzója egy nélkülözhetetlen alkatrész, azt is tudva, hogy nappal is működő világítással kell közlekedni. Ez az előírás a motorkerékpárokra és a robogókra is vonatkozik. Az első és hátsó izzókon kívül az irányjelzőknek is működniük kell, ha a közlekedésben veszünk részt. Robogó használatakor karral is tudjuk jelezni a bekanyarodási szándékunkat.
Ha magunk oldanánk meg az izzócserét, van néhány trükkös dolog, amikről nem árt tudnunk
https://hu.wikipedia.org/wiki/Izz%C3%B3l%C3%A1mpa
Robogó izzó működése
A fényt elektromos áram által felizzított volfrám szál biztosítja. Az üvegburában semleges gáz vagy vákuum található. Ez óvja meg az izzószálat a levegő, oxidáló hatásától
Robogó izzók fajtái
Mielőtt izzócserébe fognánk a robogónknál, tisztázzuk milyen izzóra van szükségünk.
A különböző robogó típusokban, sokszor eltérő fajtájú izzókat használnak. Előfordulhat, hogy a régi típusoknál még 6 Voltos rendszer működött. A most gyakrabban használt robogóknál 12 Voltról működik az elektromosság.
Robogó izzó 12V
Robogó izzó 6V
Meghatározó ezek után, hogy milyen az izzó fajtája. Itt eltérő lehet az üvegbúra mérete, az ezt befoglaló fémrész kiképzése.
Ennek a fémnek ( ami valójában a test ) az átmérője, hossza is lehet más. Van, amelyik izzó típusnak a testrészére egy gallér van applikálva.
Robogó izzó P26S
Arról is meg kell győződjünk, hogy hány wattos izzót kell cserélnünk. Nagyobb teljesítményű elolvaszthatja a burát, kisebb kevésbé világít.
Egyszálas és kétszálas robogó izzó
Az izzók különböznek, hogy egy szál vagy két szál van-e bennük, de az izzócsere tekintetében ez mindegy.
Egyszálas lehet az első izzó, ha a robogó nem rendelkezik kapcsolható távolsági fénnyel. Előfordulhat, hogy két egyszálas izzó van a robogó első világításánál, egyik a városi, másik a távolsági fény.
Az egyszálasság előfordulhat hátsó izzók esetében is, de akkor két izzó van robogó hátsó részén. A hátsó helyzetjelzőnek és a féklámpának.
Robogó fékizzó
A hátsó izzók és irányjelző izzók is rendelkezhetnek a fémtest oldalán két kis kitüremkedéssel. Ezek a bütykök, a bajonettzáras izzófoglalatba illesztést segítik.
Üvegfoglalatos izzó
Üvegfoglalatos robogó izzó
Létezik üvegfoglalatos izzó, ahol nincs fémtest a búra alján, hanem a két érintkező közvetlenül az izzószálhoz csatlakozik. Ilyen izzók vannak a robogók irányjelzőjében, helyzetjelzőjében. Az ilyen izzót cseréjénél csak ki kell húzni a foglalatból.
Műszerfal izzó
Robogó műszerfal izzó
A műszerfalakban is cserélhető izzók vannak. Az üvegfoglalatos izzók kisebb változatai, vagy olyan, amelyikre rá van építve a foglalat , és csak be kell csavarni a műszerfalba.
Az ilyen műszerfalak aljára egy nyomtatott áramkör van erősítve, ami érintkezik a betekerhető izzó foglalatával. Ha ilyen műszerfalat szerelünk, akkor vigyáznunk kell, nehogy megszakítsuk a nyomtatott áramköri lapot.
Halogén izzó
Robogó izzók között található halogén kiképzésű is. A halogén előnye, hogy hosszabb az élettartama és nagyobb a fényereje.
Ezt azzal érik el, hogy a gáztartalom a burában argon és nitrogén gáz keveréke, ami magasabb izzási hőmérsékletet tesz lehetővé.
Robogó izzócsere
Első-hátsó lámpáknál más típusú izzók találhatóak. Ezek cseréje is különbözik.
Izzócsere első lámpánál
A robogók izzócseréjének elvégzését meghatározza, hogy hogyan van rögzítve az első lámpa. Vannak típusok, ahol a fejidomban ( a műszerfal előtt ), van, ahol az első nagy idomban van elhelyezve.
Az első esetben általában le kell csavarozni a fejidomot a lámpával együtt a műszerfal egységéről. A műszerfal idomhoz fogja általában 4-6 csavar. Sokszor van, hogy elölről, a lámpa alatt is van egy csavar, ha kettő is látszik, akkor az egyik a fejidomot rögzíti, a másikkal a lámpa dőlését lehet beállítani. Belpiacra készült Yamaháknál, az első indexek mögötti lyukba benyúlva is találunk egyet-egyet.
A Yamaha és a Honda robogókba más kiképzésű izzókat kell tenni, de előfordul, hogy a Yamahákba rendszeresített kell a Hondába is.
Yamaha első izzó
Honda első izzó
A fejidomban lévő robogó izzó cseréjénél egy foglalatot kell elfordítani. Erre a foglalatra mennek rá a feszültséget biztosító vezetékek. Ebben egy rugó feszíti az érintkezőket.
Ez a foglalat három füllel rögzül, de nem szimmetrikusan vannak ezek, így kicsit játszani kell vele hogyan is tegyük vissza.
Azoknál a robogóknál, ahol az első nagy idomban van a lámpa, kicsit munkásabb az izzó csere.
A belső ( térdünk előtti ) idomból ki kell venni a csavarokat kb. 6-8. Valószínűleg a robogó eleje felől is vannak rögzítő csavarok.
Az ilyen izzókat egy foglalatba kell beilleszteni. A foglalatot két füllel kell a lámpához illeszteni. Kínai robogóknál fordul elő, hogy az izzót egy bepattintható huzal tartja a lámpában.
A behelyezésnél azt vegyük figyelembe, hogy az városi izzószál alatt található egy tányér a burán belül. Ennek a tányérnak beépítéskor a búra alja felé kell lennie.
Az első helyzetjelző, ha egy darab van, akkor a fő lámpában szokott lenni. Ha kettővel rendelkezik a robogó, akkor általában külön lámpákban vannak, vagy az első idomban, vagy a fejidomban a nagy lámpa mellett.
Izzócsere hátsó lámpánál
A robogók hátsó helyzetjelző izzójának cseréje, általában egyszerűbb. Legtöbb esetben kettő csavar fogja a hátsó lámpaburát.
Ezt leszedve kell csavaró mozdulattal kivegyük az izzót a foglalatból.
Egyes szintén kínai típusoknál előfordulhat, hogy a bura nem levehető. Ebben az esetben nagyon szét kell bontani a motort. Ki kell szerelni a tároló rekeszt az ülés alól, hátsó idomot le kell venni és esetleg így férünk a hátsó izzóhoz.
Robogó izzócsere előtt
Miután kivettük az izzót a helyéről, győződjünk meg róla, hogy valóban rossz-e.
Ez szabad szemmel nem mindig látható. Szükségünk van egy akkumulátorra, hogy 12Voltot biztosítsunk a próbához.
Ha első vagy hátsó helyzetjelző izzóról van szó, akkor az izzó fémtestét helyezzük a mínuszhoz. Az izzó alján lévő érintkezőt ( egy szálasnál egy, két szálasnál kettőt egymás után )érintsük a pozitív saruhoz. Így meggyőződhetünk arról, hogy valóban az izzó rossz-e, vagy valami más probléma van.
Első izzónál előfordulhat, az izzót tartó foglalatban a saruk nem érintkeznek megfelelően. Hátsó izzónál az érintkezők oxidálódhattak vagy elhajlottak.
Lehet az izzónak nincs is problémája, csak az őt befogadó helynek.
Lámpa esetében ne felejtsük az itt érvényes két szót:
LÁTNI ÉS LÁTSZANI