Robogós blog

Használt robogó vásárlás

2019.12.19 14:12
Használt robogó vásárlás

Használt robogó vásárlás

 

Tanácsok használt robogók vásárlása esetére

Ha robogó vásárláson gondolkodunk, és még nem vagyunk gyakorlottak az ilyen jármű vásárlása esetén, ajánlott elolvasni ezt a pár tanácsot.

 

  • gondoljuk végig, valójában milyen célra vásárolnánk a használt robogót

  • legyen alacsony fogyasztású vagy ez annyira nem szempont, de menjen erőteljesen

  • nem probléma, ha nagytestű vagy szempont a szükséges tárolóhely nagysága 

  • csak az használná, aki megveszi vagy járna vele más is

  • mennyi időre vásárolnánk, csak egy szezonra vagy hosszabb időre

  • van-e műszaki affinitásunk, ha esetleg javítanuk kell rajta valamit

 

Nézzük végig a típusokat a hirdetésekben, leírásokban esetleg jártunkban-keltünkben vagy megnézhetjük egy kereskedésben élőben. Találjunk a típussal foglalkozó blogot, fórumot, ahol olvashatjuk a típussal kapcsolatos visszajelzéseket.

Ha meghatároztuk, hogy melyik az a pár típus ami megfelelő lehet, mindenképpen hozzáértővel menjünk használt robogó nézőbe.

Előzetes érdeklődésünkkor kérdezzünk rá a jármű papírjaira, szervízkönyvére.

 

 

Új vagy használt robogót vásároljak?

új vagy használt robogó

Ha megengedhetjük magunknak az új robogó vásárlását, vegyük azt. Ennek előnye, hogy még biztosan nem nyüstőlte senki, nincs rajta elhasználódott, cserélendő alkatrész. Előnye még, hogy gyári, kereskedői garancia vonatkozik rá, ami típustól függő hosszúságú lehet. Feltétel, hogy a garancia érvényességi ideje alatt, szerződött szervizbe kell vinni a motort.

Hátránya lehet, hogy egy új motort be kell járatni. Ez ahhoz szükséges, hogy a dugattyúgyűrűk összekopjanak a hengerfalával. A bejáratás procedúrája azt jelenti, hogy 500-1000 km megtételéig maximum 40-50 km/h a végsebesség.

Ennek a távolságnak a megtétele szükséges a fojtás eltávolításához.

 

Kedvező hitelek vehetők már igénybe a vásárlásnál. Havi pár ezer forintot jelenthet ez pluszban kiadás tekintetében. Ha végig gondoltuk és tudjuk ezt vállalni, akkor ilyen lehetőséggel is tudunk élni.

 

Kereskedésben vásárolni használt robogót annyi előnnyel járhat, hogy valóban átnézett, szervizelt a jármű és még valamennyi garancia is vonatkozhat rá.

Használt robogó vásárlása esetén, ha mi nem vagyunk gyakorlott vásárlók, egy hozzáértő ismerős próbálja ki.

Figyeljünk az alábbiakra:

 

A használt robogó indítása

 

  • ha négyütemű motorral van szó, akkor először nézzük meg a nívópálca kihúzásával az olajszintet, egy tiszta felületre cseppentve látható az olaj tisztasága is

  • indul-e hidegen ( előfordulhat, hogy az eladó a megbeszélt találkozó előtt bemelegíti a motort, hogy könnyebben induljon, érintsük meg a kipufogót, valóban hideg-e )

  • hidegen, melegen is jól kell induljon

  • ha a motor járása közben furcsa hangot hallunk, akkor az akár nagyobb hibára is utalhat

  • önindításnál könnyedén, recsegés nélkül indítható-e

  • a berugókar működik-e rendesen

 

 

A használt robogó külső állapota

 

  • vegyük szemügyre a motor külsejét, látunk-e rajta törést, amit javítani lenne szükséges

  • ha a km számláló számai nem egy vonalban futnak, akkor valószínűleg visszatekerték az órát

  • nézzük meg a gumik állapotát. Hiába látszik a minta megfelelőnek( legalább 3mm a barázda mélység ), ha a gumi öreg, kirepedezett. A gumikat 5 évente tanácsos cserélni. A gyártás dátumának ellenőrzéséről lejjebb olvashat.

 

 

A használt robogó vásárlás előtti kipróbálása

 

  • tegyünk vele egy hosszabb próbakört

  • érezzük meg a motor egyenesfutását, a kormányról érkező visszajelzéseket

  • megfelelő-e a jármű elindulása

  • menetközben nincs-e valami, ami furcsa működésre utalna

  • a fékek megfelelően használhatóak-e

  • km óra működik-e ( km spirál, km. meghajtó vagy az óra is lehet hibás )

 

Ajánlott, nem az első motort megvenni, amit megnéztünk. Ha van még másik is amit megtekinthetünk, nézzük meg azt is.

Ne vásároljunk olyan motort, amiből kevés van, mert előfordul, hogy nincs alkatrész ellátása, ha valamire szükségünk lenne. 

Vannak olyan típusok, amiknek nincs képviselete Magyarországon. Az utángyártott alaktrészekkel foglalkozó nagykereskedések is úgy gondolkoznak, hogy amelyik típusból kevés használt robogó található itthon, ahhoz nem érdemes alkatrészt importáljanak.

 

 

 

Használt robogó átvizsgáltatás

 

Javasolt a megvásárolni kívánt robogó állapotát, egy robogó szerelő műhelyben megvizsgáltatni, akár ezt a megvásárlás feltetételeként is szabni.

 

A következők ellenőrizendők

  • variátor szíj, vario görgők ( cikk olvasható erről )

  • fékpofa / fékbetét ( kép lejjebb található )

  • teleszkópok csillapítása ( olajos teleszkópnál nem látunk-e olajszivárgást, ebben az esetben szimering csere szükséges)

  • féktárcsa ( ha válla van, barázdált a felülete, akkor a tárcsa cseréje javasolt, mert már sok km van benne )

  • kormány akadálytalanul mozog-e ( ha nem, kormánycsapágy probléma lehet )

  • fékfolyadék tisztasága ( maximum 2 évente cserélni kell a fékfolyadékot )

 

 

Gumi gyártási dátum ellenőrzés

gumi gyártási idő

A gyártás dátumát az abroncs oldalán ellenőrizhetjük . Általában DOT felirat után négy szám, ahol az utolsó kettó a gyártási évet, az első kettő ennek az évnek a hetét jelöli.

 

Fékpofa kopottság ellenőrzése

Fékpofa kopottság ellenőrzése

A fékpofa kopottságát megvizsgálhatjuk az állító csavar állásából. A fékbowden végén található ez a csavar, amely állításával növelhető a fékhatás. Ha ez a csavar nagyobb mértékben be van tekerve, akkor a fékpofa kopott.

 

Fékbetét kopottság ellenőrzése

 Egy új fékbetéten van 3-4mm kopóréteg a fém alapon

 

 

 

 

 

 

 

 Az elhasznált kopóréteg alatt már a fém kopik.

 

Ha a fékmunkahenger rögzítése lehetővé teszi, a fékbetét kopottsága ellenőrizhető. Pillantsunk be a féknyereg és a tárcsa kőzé, így láthatjuk mekkora vastagságú még a betét kopórétege.

 

 

 

Robogóhoz szükséges jogosítvány

jogosítvány

 

Mielőtt robogó vásárláson gondolkodnánk, ne felejtsünk el egy fontos dolgot. A vezetéshez szükséges-e valamilyen jogosítvány.

Hivatalosan a 49cc hengerűrtartalmú motorral szerelt robogó, ami renszámmal nem rendelkezik. Ezek B kategóriás autóvezetői jogosítvánnyal vagy segédmotor vezetői engedéllyel vezethetőek.

Akadnak olyan robogók, amik ennél nagyobb hengerűrtartalmú motorral rendelkeznek gyárilag, mégis rendszám nélkül használják őket, szabálytalanul.

A rendőröknek van annyi hozzáértésük, pláne a motoros rendőröknek, hogy tudják, valami nem stimmel. Ebben az esetben egy rendőrségi ellenőrzésnél több dolog miatt is kérdőre vonhatnak:

  • az adásvételiben valószínűleg nem a valóság szerepel a motor nagyságát tekintve

  • ha van is kötelező biztosításunk, az sem 49cc -re van kötve

  • nincs rendszám a járművön

  • feltehetőleg nincs jogosítványunk nagyobb motorra

Ha ezeket mind összegezi a feljelentő hatóság, akkor szép összegű bűntetést kell fizetnünk.

 

Ha mindezeket figyelembe vesszük, egy valóban használható járművet vehetünk.

Webáruház készítés